Kristýna Dlasková: Mileniálové přicházejí. Firmy se musí přizpůsobit

čtvrtek 27. října 2016 ·

Za čtyři roky budou mileniálové, lidé, kteří dospívali v letech kolem přelomu tisíciletí, tvořit více než třetinu světové pracovní síly. Brzy se stanou nejpočetnější skupinou na pracovním trhu. V roce 2020 chtějí dvě třetiny mladých pracujících opustit svá stávající zaměstnání. Jak ve firmě udržet talentované mladé lidi? Pro úspěch je klíčové udržet je na delší dobu než jen pár let.

Jednou z nejvýraznějších změn, která souvisí s přílivem mladých lidí na pracovní trh, je proměna vztahu mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Pokud se firmy požadavkům mladých lidí nepřizpůsobí, riskují ztrátu zájmu mileniálů o práci pod svou střechou. Přicházející generace má se svými cennými zahraničními zkušenostmi a vysokými cíli v současnosti navrch.

Podle studie společnosti Deloitte chtějí v období kolem roku 2020 dvě třetiny mladých lidí po celém světě opustit svá stávající zaměstnání. Doba setrvání na jedné pracovní pozici se prudce zkracuje. Tento trend se v západních firmách prosazuje již více než deset let, v Česku se nižší loajalita vůči zaměstnavatelům plně prosadí v nastávajících několika letech. Klíčem k loajálním zaměstnancům je vybudování vstřícné firemní kultury. "Výzvou pro společnosti je obohacení náplně práce a nabídnutí kariérní cesty, která se bude zamlouvat mladým manažerům," míní Mickey Matthews, ředitel poradenské společnosti Stanton Chase, která se věnuje vyhledávání vrcholových manažerů.

Navzdory tomu, že absolventi vysokých škol jsou jednou ze skupin ohrožených vysokou nezaměstnaností, generace mileniálů zůstává optimistická. Podle celosvětového průzkumu si jich více než 60 procent myslí, že pokud zítra ztratí práci, najdou do tří měsíců stejně dobré nebo lepší zaměstnání. "Mladí chtějí být úspěšní a svůj úspěch si zasloužit. Věří, že dosáhnou všeho, čeho dosáhnout chtějí," říká Rostislav Starý ze společnosti PR.Konektor, která provedla výzkum mezi českými mileniály společně s NMS Market Rese¬arch. Své současné povolání vnímá jako smysluplné jen 33 procent českých mileniálů ve věku od 26 do 35 let a jen čtvrtina je se svou prací spokojena.

Jeden ze čtyř pracujících mileniálů by opustil svou současnou pozici, pokud by se mu v příštím roce naskytla příležitost připojit se k jiné společnosti. V průběhu dvou let by takovou možnost využilo 44 procent mladých lidí. To je další výzva pro zaměstnavatele, kteří by měli vybudovat takové pracovní podmínky, aby mileniálové neměli důvod poohlížet se jinde.

Jedním z podstatných faktorů při rozhodování o novém zaměstnání je dostatek volného času. "O svobodu v práci a rovnováhu mezi soukromým životem a zaměstnáním se zajímá přes 40 procent starších mileniálů v Česku," říká Kamil Kunc z NMS Market Research.

Téměř 85 procent mladých lidí po celém světě plánuje pauzy v kariéře, které by měly být nejméně měsíční. Během nich mladí lidé plánují pečovat o své děti nebo cestovat. Kariérní žebřík předchozích generací tak vystřídají kariérní vlny.


Jak oslovit mladé talenty? Buďte upřímní

Ačkoliv pro část českých mileniálů jsou hlavním zdrojem informací o pracovních nabídkách internetové pracovní portály, zejména mladší mileniálové nacházejí pracovní příležitosti spíše na sociálních sítích. "V náborových kampaních podle mě nejlépe funguje upřímnost, realita a vlastní nadšení. Text nebo video od zakladatele firmy o tom, proč dělá to, co dělá, chytne za srdce lépe než nudný inzerát. Řekněte lidem na rovinu, že je čeká práce od rána do večera. Že u ní budou nadávat, ale taky se smát a radovat z toho, že něco budují. Dejte jim najevo, že sami byste život ve firmě nevyměnili za nic jiného. Pak vás budou vnímat," radí Kamil Pavlíček ze společnosti Unifer, která stojí za náborovou kampaní vysokoškolských absolventů pro Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka je mezi studenty vnímána jako jeden z nejlepších zaměstnavatelů v tuzemsku.

Firmy by podle Pavlíčka měly do komunikace značky zapojit odvahu a otevřenost. "Oficialitám zvoní hrana a ve většině oborů už není nutné hrát si na korporaci. Chodí kolegové po práci na pivo? Máte tolik práce, že zaměstnanci v kancelářích sem tam přenocují? Ukažte to, pochlubte se tím. Odlišíte se od současného průměru a získáte tím lidi, kteří lépe sednou do vašeho kolektivu," radí Pavlíček a zároveň varuje před přehnanou kreativitou. "Již nestačí přejmenování pozice z obchodního zástupce na sales ninju. Promyšlené kreativní postupy fungují pořád, je však stále těžší je vytvářet," dodává.

Další chybou firem, které se snaží oslovit mladé lidi, je přehnaná mladistvost. "Mladí jsou typičtí v tom, že si snáze vyhraní svůj názor. Nejedna značka již schytala výsměch za to, když se snažila působit a mluvit jako oni a nevyšlo jí to," upozorňuje ředitel brněnské agentury Unifer.

V budoucnu se firmy budou stále více věnovat interaktivním kariérním webům a videoinzerátům. I přesto, že se firmy přizpůsobí požadavkům nové generace, musí počítat s tím, že udržení zaměstnanců nemají zaručené. "Pro talentované lidi je ve světě tolik příležitostí, že musíte počítat s tím, že někteří z nich odejdou," říká Pavlíček…


Celý text si můžete přečít ZDE.

0 komentářů: