Prázdniny si děti zaslouží, vzdělávat se ale mohou i v létě. Třeba pomocí vlastních projektů a na campech

pátek 21. července 2017 ·

Vysvědčení a letní prázdniny chápe většina dětí i rodičů jako dvouměsíční přestávku od učení a školních povinností. Léto však podle odborníků nemusí nutně vést k úplnému zastavení vzdělávání. Dítě se může mnohé naučit například realizací vlastních projektů či účastí na vzdělávacích campech či kurzech.

„Obzvláště pro začínající školáky, prvňáky či druháky může dvouměsíční pauza od učení znamenat zbytečné ztížení začátku školního roku a učení v září. Opakování o prázdninách může dětem pomoci udržet tempo školní výuky a hravou formou zůstat v obraze. Vzdělávání dětí o prázdninách by ale určitě mělo vypadat jinak než během školního roku,“ říká Andrea Vedralová ze vzdělávací společnosti School My Project, podle jejíž koncepce v současné době funguje školka, základní škola a gymnázium v Sokolově a rovněž základní škola Škola Můj Projekt v Praze.


Projekty naučí dítě dovednosti pro budoucí život


Jako vhodná forma prázdninové výuky se osvědčila práce na projektech, která patří rovněž mezi důležité dovednosti pro budoucí život. Jedním z hlavních pilířů tohoto přístupu je totiž propojování školního života s reálným světem za pomoci konkrétních projektů. Období letních prázdnin je k tomuto typu vzdělávání ideální.

„Vzdělávací aktivity rodičů s dětmi v neformální podobě umožňují právě takovéto přemostění formálního a zájmového vzdělávání na úrovni potřeb a preferencí dítěte. Rodiče mohou i o prázdninách vést své děti k realizaci vlastních vzdělávacích projektů a umožnit jim tím rozvíjet odborné, kreativní i manažerské dovednosti,“ popisuje Andrea Vedralová s tím, že projektovému myšlení se učí děti již od první třídy i na pražské Škole Můj Projekt.

Rodiče, kteří dají dítěti prostor pro vytváření vlastních projektů, mají přitom velkou spoustu možností, kam aktivitu směřovat. Může se jednat třeba o přípravu rodinných výletů, kdy dítě samo vyhledává cestu na mapě, zjišťuje informace o jízdních řádech a otvíracích dobách památek, stanovuje časový itinerář a rozpočet, nebo si o zajímavých lokalitách pro své rodiče a sourozence připraví prezentaci. Z dalších možností se nabízí tvorba a vedení prázdninového deníku, stavba stromového domku, nebo třeba ušití batohu či vytvoření vlastní kuchařské knihy rychlých receptů.


Vzdělávací příměstské campy nebo jazykové kurzy

Dalších možností, jak dítě v létě zaměstnat, a přitom je i neformální cestou vzdělávat, je celá řada. Mnoho neziskových organizací i školních institucí má během léta například pestrou nabídku vzdělávacích příměstských i pobytových campů nebo jazykových či sportovních kurzů.

„Již téměř patnáct let organizujeme pobytové campy pro děti a mládež od deseti let a příměstské campy v Praze 6 a v Říčanech již od 3 let věku dětí. Specifikem těchto campů je pevná vzdělávací náplň od výuky programování, exotických jazyků, RPG a deskových společenských her přes dramatiku, tvůrčí psaní, natáčení videí a YouTube aktivit až po šermování nebo rozvoj logiky a funkční gramotnosti. Bonusem je ‚povinná volitelnost‘ programu, kdy si účastníci volí vlastní programovou linii, kterou po daný týden sledují,“ přibližuje Jitka Fořtíková, ředitelka Centra nadání, s tím, že průběh týdne umožňuje dětem i práci na individuálních projektech, které pod dohledem lektora samy realizují.


______________________

O společnosti School My Project


Vzdělávací společnost School My Project se svou koncepcí Škola Můj Projekt představuje alternativu klasického vzdělávacího systému s tradicí již od roku 1999. Při tvorbě vzdělávací koncepce se společnost inspirovala tím, co v zahraničí funguje a v Česku chybí, jako je integrace vyučovacích předmětů do tematických celků, mapy rozvoje klíčových kompetencí žáků, nástroj k rozvoji pedagogických kompetencí učitele či výuka v projektech.

Své hodnoty – nezbytné dlouhodobé efektivní plánování, systematičnost a zaměření na kvalitu – vzdělávací společnost předává a pomáhá rozvíjet metodickou podporou a vzděláváním pedagogů. School My Project v současné době zastřešuje školku, základní školu a gymnázium Mánesova v Sokolově a základní školu v Praze – Jižním Městě. S dalšími zařízeními jedná o spolupráci.


O Centru nadání

Centrum vzniklo v roce 2005 jako důsledek činnosti skupiny odborníků – pedagogů, psychologů a dalších odborných pracovníků, kteří se již delší dobu věnují péči o mimořádně nadané děti v České republice. Zpočátku bylo cílem centra poskytnout širší nabídku služeb především pro školy, které se budou touto problematikou hlouběji zabývat, ale také rodinám s nadanými dětmi. Postupně se začala činnost rozšiřovat na poskytování služeb přímo dětem a mládeži, kde v současné době leží její těžiště.


0 komentářů: