Miroslav Hřebecký: Školy a ministerstvo potřebují provázat. Pomoci může nová úroveň vzdělávacího systému

čtvrtek 18. března 2021 ·

Pandemická situace naplno ukázala, v čem jsou slabiny extrémně decentralizovaného nastavení českého školství. Ministerstvo školství vydává doporučení, ve výsledku ale provedení a kvalita distanční výuky závisí na jednotlivých ředitelích a učitelích. Ve stávající situaci jsou nespokojení ředitelé, zřizovatelé a nakonec i ministerstvo. Provázat školy a ministerstvo by měla nová regionálně zakotvená úroveň řízení a podpory, tzv. střední článek vzdělávacího systému. Text shrnuje problém a rozebírá konkrétní podoby, které střední článek může nabýt.



1 komentářů:

Zdeněk Bělecký řekl(a)...
18. března 2021 v 7:47  

Řídící struktura ministerstvo - školský úřad - škola jistě měla své nedostatky, bohužel byla zničena a velmi neúplně nahrazena nefunkční strukturou vytvořenou na základě nesmyslného územního členění, které vytvořilo tisíce zbytečných placených funkcí politiků a úředníků a mnoho nepřehledných penězovodů. Tato řídící struktura se pokouší zároveň realizovat princip subsidiarity a centralismu, což je pochopitelně nemožné a přináší to množství neřešitelných problémů. Přidáním dalšího prvku, onoho "středního článku" s neznámou pozicí a pravomocemi, se tyto problémy spíše prohloubí a rozmnoží. K vyjasnění či vyladění kompetencí nijak nepřispěje, bude působit přesně opačně.