Kanadský expert na vzdělávání Michael Fullan je duchovním otcem úspěšné ontarijské reformy školství. Nyní působí jako konzultant vlád různých zemí a snaží se transformovat školství tak, aby odpovídalo potřebám 21. století. Založil hnutí Nová pedagogika pro hluboké učení. V rozhovoru představuje mj. kanadský vzdělávací model tzv. šesti C.
Zdroj: Hospodářské noviny 14. 4. 2021
Podle něj je důležité, aby se žáci ve školách zaměřovali na rozvoj své osobnosti a řešili skutečné problémy dnešního světa, jako je třeba globální oteplování nebo znečišťování vod. Dnes vystoupí v Česku na konferenci Úspěch pro každého žáka, kterou pořádá organizace Stálá konference asociací ve vzdělávání. V exkluzivním rozhovoru pro HN říká, že pandemie je podle něj příležitost, jak přehodnotit priority a změnit cíle vzdělávání.
HN: Je na téhle epizodě on-line vzdělávání vlastně něco pozitivního?
Myslím, že studenti nejsou tak přehlcováni učivem. A také jsme se naučili rychleji reagovat. To, co by nám jindy trvalo rok a půl, jsme zvládli za pár měsíců.
HN: V Česku se kvůli chybějícímu připojení do on-line hodin nepřipojuje zhruba 50 tisíc dětí. Co by mohlo pomoct tuhle situaci narovnat?
Neznám podrobně situaci v Česku, ale s tímhle nedostatkem bojuje více států. Vybudovat přístup k internetu a poskytnout studentům digitální techniku, kterou budou moci využívat, je jasná priorita na příštích 12 měsíců. V posledních deseti letech jsme to opomíjeli, ale teď vidíme, jak zásadní problém to je.
HN: Na co se zaměřit, až se děti po distančním vzdělávání vrátí zase do školy?
Varujeme před tím, aby se učitelé snažili dohnat mezery ve vzdělání testováním. Naopak je důležité studenty zase motivovat, aby chtěli poznávat a učit se nové věci. Zaměřit se na well-being, jejich duševní pohodu, vytvořit ve třídě hezké prostředí. Pamatovat na to, že každý z nich bude mít po téhle přestávce jiné potřeby. U starších studentů učitelé nemusí zahazovat technologie, byla by to škoda. Jejich nové dovednosti mohou ve výuce využít třeba k on-line návštěvě světových muzeí a podobně.
Zbytek rozhovoru si přečtěte ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat