Podle České školní inspekce se stále nepodařilo zlepšit výuku na základních školách tak, aby žáci přicházeli na střední školy dostatečně připraveni. Podle ředitelů středních škol jsou na vině zastaralé metody výuky, neaktualizované učebnice nebo málo času na některá z témat. Školní inspekce ale podobné problémy vidí i na středních školách.
Zdroj: tn.nova.cz 30.1. 2023
Na jedné
straně přehnané požadavky středních škol a na druhé málo času na základních
školách. To jsou důvody, proč si střední školy stěžují na nedostatečně
připravené absolventy těch základních.
"Problém
je v tom, že na základních školách nemají tolik prostoru na procvičení úplně
základních znalostí, které my na středních školách potřebujeme. Tím pádem se
celý první ročník snažíme nějak dorovnat žáky na úroveň, na které je
potřebujeme," říká předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček.
"Ten
kritický pohled středních škol je vlastně konstantní, nijak se meziročně
nemění. Důležité je, jak potom střední školy s tou situací pracují, jaká je
podoba výuky na středních školách," reaguje vedoucí oddělení metodik a
analýz České školní inspekce Tomáš Zatloukal.
"Jestliže
čtu, že 70 % středních škol je toho názoru, že mají žáci nedostatečné znalosti
ze základních škol, tak tam může být jediné vysvětlení, že neznají rámcový
vzdělávací program pro základní vzdělávání, nebo ho nerespektují," myslí
si šéf odboru základního vzdělávání a mládeže Michal Černý.
"Na
střední školy jsou často přijímání žáci, kteří na základních školách mají
trojky, někdy i čtyřky a jsou přijímáni na maturitní obory. Pak se samozřejmě
nelze, co divit," reaguje prezident Asociace ředitelů základních škol
Luboš Zajíc.
Nestěžují
si ale gymnázia. "Na gymnázia je takový přetlak, že tam se nepřipravení
žáci nedostanou. Fakt je, že bylo období, kdy jsme museli srovnávat znalosti
třeba z matematiky nebo z češtiny, ale nemyslím si, že by na gymnáziích byli
žáci, kteří mají problémy a měli by špatné výsledky na základních
školách," říká Renata Schejbalová z Asociace ředitelů gymnázií ČR.
Podle
odborníků máme v Česku jednu z největších nerovností v kvalitě škol. Pro
vylepšení výuky je prý důležité zaměřit se nejen na vylepšení učebnic, ale také
vzdělávání učitelů. "Voláme po tom už dlouho, protože učebnice jsou
opravdu velmi zastaralé a to nejenom pro základní, ale i pro střední
školy," upozorňuje Schejbalová.
Největší
problém prý dělají absolventům základních škol přírodní vědy a čeština.
"Především ty přírodní vědy, ale samozřejmě i v jazycích. Otázky čtenářské
gramotnosti, čtou text a nerozumí textu," upozorňuje Zajíček.
Problém
mají ale i střední školy. "Obory vzdělání nabízí daleko větší zapojení žáků,
daleko větší interakci s učiteli a z našich zjištění se ukazuje, že ten
potenciál žáků není příliš využíván," říká Zatloukal.
Podle České
školní inspekce hraje velkou roli ve vzdělávání dětí také jejich rodinné
zázemí.
0 komentářů:
Okomentovat