Ministr školství Mikuláš Bek mluví o budoucím nutném slučování škol. V tomto ohledu zmínil i malotřídní školy. Přes sto z nich se teď na něj obrátilo s apelem, aby si to rozmyslel.
Zdroj: Seznam
zprávy 3. 7. 2023
Na téměř 20
miliard vyjde státní rozpočet dorovnání platů pedagogů na slíbenou úroveň 130
procent průměrné mzdy. Kvůli tomu ale bude Ministerstvo školství hledat také
úspory.
Šéf rezortu
Mikuláš Bek (STAN) v tomto ohledu zmínil spojování škol. „Potřebujeme řešit
problém kritické velikosti škol. Udělali jsme významné závazky směrem k platům
učitelů. Jsou zcela neudržitelné v tomto systému nehospodárného roztříštěného
provozování mnoha škol,“ varoval Bek při prvním jednání Národního konventu o
vzdělávání.
A zmínil v
tomto ohledu i malotřídní školy, tedy takové, které mají jen první stupeň a
žáci v nich jsou spojení napříč ročníky. V jedné skupině se například učí děti
od první do třetí třídy, ve druhé pak ze čtvrtého a pátého ročníku. „Čeká nás
vážná debata jak to nastavit, jak toho dosáhnout. Neznamená to rušení
malotřídek tam, kde jsou nezbytně potřeba, to je jasné. Ale integrace
současných škol do větších celků je podle mě úplně nevyhnutelná,“ dodal Bek.
Tato slova
ale vedení malotřídních škol poměrně zneklidnila. Kdo rozhodne, v jakých obcích
jsou zbytné? Více než stovka ředitelů se proto podepsala pod výzvou, která žádá
o stažení návrhu redukce počtu malotřídních škol.
„My,
ředitelky a ředitelé malotřídních škol, chceme vyjádřit nesouhlas s chystaným záměrem
redukovat počet malotřídních škol v České republice. Chápeme, že vy jako
ministr školství hledáte cesty jak zefektivnit vzdělávání v Česku. My vám však
chceme představit přínos malotřídního vzdělávání,“ píší ve výzvě.
Jako
argumenty pro zachování malotřídních škol zmiňují, že jsou centry kulturního
života obcí, rychleji přijímají nové trendy ve vzdělávání a individualizace
výuky je pro ně standardem, nikoliv frází. „Nedokážu si představit, že sloučíme
tři malotřídky v okruhu
Z
posledního testování žáků pátých ročníků Českou školní inspekcí také vyplynulo,
že děti z prvostupňových malých škol do 150 žáků dosahují nejlepších výsledků.
Ať už jde o test z matematiky, češtiny nebo dovedností usnadňujících učení.
MŠMT:
Redukci nechystáme
Ministerstvo
školství malotřídní školy uklidňuje, že se jejich rušení nechystá. „Žádný návrh
ani záměr redukovat počet malotřídních škol v České republice Ministerstvo
školství nepřipravuje. V návaznosti na vývoj veřejných financí a potřebu zajistit
adekvátní finanční ohodnocení učitelů chce ministr školství vést odbornou
debatu o možné úspoře administrativně-provozních nákladů, a to například cestou
sdílení některých činností společně pro více menších spolupracujících škol,“
vysvětluje úvahu ministerstva ředitelka tiskového odboru Tereza Fojtová.
Malotřídní
školy jako takové nejsou přímo definované v zákoně. Není tak úplně jisté, kolik
jich vlastně v Česku je. Během covidu si je Ministerstvo školství kvůli
postupnému otevírání v roce 2020 definovalo jako školy, ve kterých probíhá
alespoň v jedné běžné třídě na 1. stupni ZŠ společná výuka žáků různých
ročníků. Těchto škol je v Česku přes 1300, tedy dobrá třetina všech základek.
Přesto
nemají žádného přímého zástupce v Národnímu konventu o vzdělávání, který nový
ministr Bek založil pro diskuzi odborných témat s klíčovými aktéry vzdělávání.
Svého zástupce přitom má v konventu řada neziskových organizací a celá síť
školských asociací od waldorfských mateřinek až po žáky v domácím vzdělávání.
„Přijměte
naše pozvání a seznamte se s naší prací v autentickém prostředí malotřídních
škol. Přizvěte zástupce malotřídních škol do Vašeho poradního týmu. V současné
době nemáte žádného poradce aktivně působícího v tomto typu škol. Tady by se
dalo parafrázovat, že se rozhoduje ‚o nás bez nás‘, což neodpovídá nadšení,
které do naší práce dáváme,“ dodávají ve výzvě ředitelé malotřídek.
Ministerstvo
školství v odpovědi pro Seznam Zprávy uvádí, že ministr Bek zájem o návštěvu
malotřídní školy má a v dohledné době do některé vyrazí. Otázku rozšíření
Konventu o zástupce malotřídních škol ale nechalo ministerstvo bez odpovědi.
0 komentářů:
Okomentovat