Aby se děti mohly naplno vzdělávat a rozvíjet, musí se
cítit bezpečně. Budoucí učitelé
a učitelky by se proto měli v rámci svojí přípravy učit bezpečné
prostředí ve třídách vytvářet. Naráží však na to, že na pedagogických fakultách
není dostatek předmětů, které se bezpečnému prostředí věnují.
Zdroj: Otevřeno
25. 9. 2023
To
potvrzuje i Václav Klajsner, student Pedagogické fakulty MU
v Brně: „Předmětů k bezpečnému prostředí je na naší fakultě málo.
A ty, které existují, mají malou kapacitu a je těžké se na ně dostat.“
Proto
jsme dnes ráno vylepili na brněnské a olomoucké pedagogické fakultě
plakáty, které na tento nedostatek poukazují – jsou na nich
screenshoty univerzitních informačních systémů zobrazující neúspěšný zápis
předmětu. Všech osm navržených předmětů najdete na webu chcisizapsat.cz, je mezi nimi
například Respektující přístup, Stereotypy a předsudky ve třídě nebo Základy krizové intervence pro vyučující.
Plakáty také vyzývají studenty
a studentky k vyplnění ankety, čímž mohou vyjádřit, jaké kompetence
k vytváření bezpečného prostředí si chtějí ve výuce osvojit a jaké
předměty k tématu bezpečí by si zapsali. „Vytváříme tím prostor ke
sdělení toho, co studující od výuky vlastně potřebují. Chceme znát názor co
nejvíce z nich,“
vysvětluje Aneta Pešková, koordinátorka akce a studentka Pedagogické
fakulty UK v Praze. Tam plakáty vyvěsíme 9. října s místním
začátkem semestru.
Výsledky studentské
ankety zveřejníme 19. října a předáme je vedením jednotlivých
pedagogických fakult.
Kompetence vytváří bezpečné
prostředí pro učení (2.1) je totiž součástí nového Kompetenčního rámce absolventů
učitelství,
podle nějž se učitelská příprava začíná reformovat a pedagogické fakulty
jej postupně uvádějí v život. Pojďme jim v tom pomoct a říct,
jaké předměty si na nich přejeme už teď. Může to být první krok k tomu,
aby se ty nejžádanější kompetence opravdu staly součástí přípravy budoucích
učitelů a učitelek.
Podrobné informace k probíhající akci
Studenti a studentky učitelství z řad Otevřena dnes ráno vyvěsili do chodeb pedagogických fakult v Brně a Olomouci plakáty reagující na začátek semestru a na probíhající zápis předmětů. Mezi předměty totiž často chybí takové, které by u budoucích učitelů rozvíjely schopnost utvářet ve třídě bezpečné prostředí. Studenti si je chtějí zapsat, ale nejde to.
Akcí, která dnešním dnem začíná,
chceme upozornit na nenaplněnou vzdělávací potřebu budoucích učitelů,
přitáhnout pozornost k utváření bezpečného prostředí, ale též aktivizovat
studenty i zaměstnance fakult ke změně. Spouštíme web chcisizapsat.cz,
na němž prezentujeme pomyslné chybějící předměty, vycházející
z nového Kompetenčního
rámce, a necháváme studenty hlasovat, jaké z nich by si
příští rok přáli v zápisech.
19. října, po obou vlnách
ankety, zveřejníme výsledky a poskytneme je vedení fakult coby informaci
o tom, o jaké předměty a o rozvoj jakých kompetencí jeví
studenti fakult největší zájem. Budeme přitom usilovat o to, aby bylo
možné takové předměty otevřít.
Jsme si vědomi toho, že změnám ve
studijních programech stojí v cestě mnohé překážky, stejně jako toho, že
k poptávaným kompetencím se může výuka již nyní vztahovat. Dělali jsme
rešerše a předměty jako ty, po nichž voláme, jsme nenašli. Kde jsme
našli aspoň částečně blízké, tam na ně na webu odkazujeme. Víme, že dané obsahy
mohou být rozprostřeny v obecnějších předmětech a netvrdíme, že je
vždy nutné dostávat je do výuky skrz samostatné předměty – zároveň jsme však
přesvědčení, že si dané kompetence žádají takovou pozornost budoucích učitelů,
že si je bez dotace na úrovni předmětů rozvinou jen stěží. Posilování
pedagogicko-psychologické průpravy, zvláště takové, jakou ilustrujeme touto
akcí, je naším dlouhodobým snažením, v němž chceme být transparentní.
Akcí i její formou upozorňujeme
na současný problém, neboť s nynějším stavem nejsme spokojeni, zároveň
však celé naše snažení orientujeme do budoucna a do vyhlídek, které nám
přináší nový Kompetenční rámec. Vážíme si práce fakult na něm a jako
Otevřeno budeme hlasitě prosazovat jeho přijetí mezi studenty
i vyučujícími, stejně jako jeho implementaci do studijních programů. Touto
akcí začínáme rámec popularizovat. Rádi budeme s fakultami dále
spolupracovat na jeho zavádění, stejně jako budeme dál tlačit stát k tomu,
aby utvářel potřebné podmínky. Rádi též budeme v budoucnu propagovat ty
předměty a součásti studia, které jdou a půjdou příkladem
v kvalitním rozvoji kompetencí dle nového rámce, tak jako to již dnes
děláme skrz Atlas inspirativní přípravy učitelů. Šíření
pozitivních inovací je nadále metodou naší práce stejně jako upozorňování na
nenaplněné potřeby.
V případě jakýchkoli otázek
či zpětných vazeb k naší akci se na nás, prosím, neváhejte obracet.
Jak se zapojit do změny najdete na webu Otevřeno: www.otevreno.org
0 komentářů:
Okomentovat