Dvě zcela odlišné, zdánlivě protichůdné věci jsou dnes jasné: vláda musí šetřit, ale taky musí masivně investovat do obrany České republiky. Bez svobody nebude ani kvalitní školství.
Zdroj: Aktuálně.cz
27. 11. 2023
Vláda
Petra Fialy, nejen politika, ale také politologa a vysokoškolského učitele, se
neustále potýká s jednou patálií za druhou. Válka a
uprchlíci z Ukrajiny, mezi nimi mnoho dětí. Ceny energií, inflace, zděděný obří
státní dluh, klimatická změna a požadavky mladých občanů, abychom se jí účinně
bránili. Do toho protivládní protesty, osmidenní hladovka disidenta Jiřího
Gruntoráda za odstoupení vicepremiéra Jurečky, stávka univerzit za klima a nyní
i stávka škol. Takové pěkné, české politické peklo.
Určitě
stojí za to připomenout, že za velké potíže, v nichž se stát brodí, tato
vláda v podstatě nemůže, buď je připravili její předchůdci,
nebo mají širší mezinárodní kontext.
Premiér
Fiala však čelí ještě jedné potíži. Vystřídal Andreje Babiše, jeho
pětikoaliční kabinet nastupoval s étosem změny, s étosem poctivého,
otevřeného vládnutí. Voliči pětikoalice do Fialovy vlády vložili obrovská,
zjevně nereálná očekávání.
Nereálná ze
dvou důvodů. První: Když zdědíte těžce zadlužený stát, těžko tu obří sekeru
vyřešíte za rok či dva. Snížit dluh je mimořádně náročný proces, kde oblíbené
srovnávání s rodinným rozpočtem naprosto selhává. Vláda musí měnit zákony,
potřebuje připravit stovky analýz a kroků, aby se posunula ne o metr, nýbrž o
milimetr. Všecko to trvá, jenomže netrpěliví voliči čekali, že se věci změní
hned.
Druhý důvod
je neméně problematický a těžko rychle řešitelný. Fiala má k dispozici
ministry, které mu dodala vlastní strana a další koaliční partneři. Často žádné
lumeny. Od 90. let strany opustilo mnoho zklamaných, schopných politiků.
Kvalita je dnes až na výjimky jinde. Politiku velkých stran roky ovládají silné
stranické klany, "vlivové skupiny". Není divu, že o mimořádně schopné
není tak úplně zájem, pokud nejsou s vlivovými skupinami spojeni.
A zároveň
není divu, že členové vlády moc nenaslouchají poradcům z NERVu
(Národní ekonomická rada vlády), jenž není zdaleka jen ekonomický. Ne vždy je
kvalitní byrokratický aparát schopen dodávat data k rozhodování. Alespoň
členové NERVu, tedy elitní poradci, si už vícekrát stěžovali na to, že data k
rozhodování chybí. Dodejme, že když je dodají, jako třeba u zdanění alkoholu,
stejně se nic nemění; ani tato vláda není tak úplně nepopulistická.
Jedním
z evergreenů české politiky je "vzdělanost" a "věda a
výzkum". Není premiéra, který by nehlásal, že jestli nás něco spasí, je to
"vzdělanostní společnost", "vysoká úroveň školství a vědy".
Roky posloucháme, jak jsou učitelé na všech úrovních finančně podhodnoceni a
jak by měli brát víc, protože jinak do škol nepůjdou ti nejlepší, a když tam
nebudou ti nejlepší, kvalita výuky nebude dobrá.
Nastoupí
nová vláda, jež vzbudila maximalistická očekávání, naděje, ale ví, že musí
šetřit, jinak se časem stát může zhroutit. Šetří i na školách a je zle. Školské
odbory vystihnou svou chvíli a vyhlásí stávku.
Za Babiše,
když byl ministrem školství Robert
Plaga, jeden z nejlepších členů tehdejší vlády, odbory stávkovaly. Za
"opačného" Fialy a opět kvalitního ministra Mikuláše Beka stávkují
také. Paradox? Ale ne, školství je prostě dlouhodobá, vážná, málo řešená,
zanedbávaná bolest této země.
Nabízejí se
zásadní otázky. Je stávka školských odborů na místě? Je situace tak zlá, že
vyžaduje toto tvrdé gesto? A na druhou stranu, vysvětloval premiér a jeho
ministři dost razantně a srozumitelně, co se děje, oč se dneska u nás, ale i
okolo nás hraje?
Nedostatečná
péče o duševní zdraví dětí
Učitelům za
poslední roky platy stouply, ale ne dost na to, aby se úroveň základních nebo
třeba i vysokých škol zásadně zlepšila. Ředitelé základek mají velký problém
sehnat dobrého matikáře, dobrou chemikářku, angličtináře, třídní. Děti často
učí ženy a muži bez aprobace, bez pedagogického minima. Ve školách pracuje málo
asistentů, chybí školní psycholožky a psychologové, sehnat kvalitního správce
počítačové sítě je úkol pro vraha. Učit moderně? Malé skupiny žáků? To jde jen
na lepších školách.
Učitelská platforma,
sdružení dvou tisíc učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ a VOŠ, popsala, co
způsobí nedostatek financí ve školách: pokles hodin, kdy mohou školy dělit
třídy na skupiny, ve kterých je vzdělávání efektivnější, a to plošně, bez
ohledu na potřeby konkrétních škol. Pokles počtu asistentů pedagoga, tedy
podpora pro děti nadané i znevýhodněné. Podle platformy to dopadne zničujícím
způsobem na školy, "které se dobře naučily, jak s podpůrnými opatřeními
pracovat, vychovaly si asistenty pedagoga a kvalitní inkluze je pro ně
samozřejmostí".
Platforma
dál upozornila na "absolutně nedostatečnou péči o duševní zdraví dětí.
Přitom více než 40 procent dětí a mládeže čelí vážným psychickým
problémům". Toto je naše moderní, neřešená bolest. Dále platforma
argumentuje obrovskou nejistotou pedagogických i nepedagogických zaměstnanců a
také tím, že méně financí ohrozí malé školy.
Ministr
školství Mikuláš Bek (ve
školském křesle sedí teprve od 4. května, předtím zastával post ministra pro
evropské záležitosti) patří mezi kvalitní, fundované členy vlády. Dostal se do
nezáviděníhodné situace, zcela jistě by chtěl školám pomoci, sám vysokoškolský
učitel, docent muzikologie na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity.
Nedostačující rozpočet školství zdědil.
Bek kritizuje školské odbory: "Každý týden se mění
argumenty a v zásadě jednání neprobíhá o tom, že by odbory jasně řekly, co
chtějí, a vláda mohla vyjednávat, jak se k tomu cíli přiblížíme. Nic takového
neprobíhá." Tvrdí, že jeho resort odborům poskytl argumenty, podle nichž k
"ohrožení kvality v souvislosti s úpravou tzv. PHmaxů (pozn. red.:
maximální počet hodin výuky – včetně nezbytného dělení – ve třídě v oboru
vzdělání v závislosti na počtu žáků ve třídě) nedojde".
Odbory však
svoji stávku neodvolaly, i ony potřebují dát najevo, že nejsou úplně
k ničemu, jak to celé roky mimochodem vypadá. Je zřejmé, že mezi velké
slabiny Fialova kabinetu patří malá schopnost vysvětlovat, osvětlovat, atakovat
veřejnost pádnými argumenty.
Přitom dvě
věci jsou dnes jasné: vláda musí šetřit, ale zároveň musí posilovat obranu.
Pokud máme pud sebezáchovy a pokud sledujeme vývoj ruské agresivní války na
Ukrajině, nemůžeme nevidět, že nejen my, ale celá západní Evropa musí zásadně
posílit svoji schopnost se bránit. Proto tak nutně potřebujeme kupříkladu
stíhačky F-35, proto musí rozpočet armády stoupat do pro nás závratných výší.
Pokud neodradíme Rusko, ztratíme za pár let svobodu. Pak bude úplně fuk, jaké
máme školství.
Je chyba,
že toto neumí Fiala a jeho lidé vysvětlit a dnes a denně to neopakují. Že
neargumentují tím, jak Rusko zuřivě zbrojí, jak nám vyhrožuje, jak je ochotno
posílat na smrt statisíce vojáků za tupé podpory většiny obyvatel.
Stávku,
která zřejmě nebyla nijak nezbytná, může Petr Fiala brát jako připomenutí těch
stovek slibů, že chceme být vzdělanostní společností, že to je cíl. Aby na něj
nezapomínal. Jiný význam ta stávka asi nemá.
0 komentářů:
Okomentovat