Kvalita vzdělávacího systému v Česku je podle třetiny obyvatel dobrá, třetina ji hodnotí jako špatnou a třetina nemá jasný názor. Nejméně prostoru je podle veřejnosti ve školních osnovách věnováno podpoře kritického myšlení, zvídavosti a rozvoji všeobecných dovedností, naopak nejlépe je na tom výuka základních dovedností.
Zdroj:
IPSOS 30. 11. 2023
Vnímání
kvality vzdělávacího systému
Kvalitu
vzdělávacího systému v ČR hodnotí
hůře starší generace, lépe vidí vzdělávací systém lidé s vyšším
vzděláním a také vyšším příjmem. "Ti, kteří mají
alespoň jedno dítě školou povinné, hodnotí kvalitu školního systému lépe než
ti, kteří dítě školou povinné nemají," doplňuje Markéta
Kneblíková, manažerka komunikace Ipsos.
Největším problémem českého vzdělávacího systému jsou podle veřejnosti zastaralé učební osnovy,
vyjádřily se tak zhruba dvě pětiny respondentů. Pro třetinu jsou problémem přeplněné třídy, dále
následuje nedostatečné
financování z veřejných zdrojů, nedostatečná odborná příprava učitelů či
nedostatečné využívání
technologií.
Dále se
lidé v průzkumu vyjadřovali k předem stanoveným výrokům. 54 % lidí souhlasí s tím,
že většina učitelů v ČR má
adekvátní plat. Zhruba polovina stála také za vyjádřením, že většina vzdělávacích institucí má odpovídající
zdroje a vybavení. Naopak nejméně, 28 %, respektive 29 %,
souhlasilo s dostatečným respektem učitelů a s dostatečnou přípravou studentů
na budoucí povolání.
Umělá
inteligence (AI) ve vzdělávání
Většina
Čechů míní, že by učitelé
měli být proškoleni v oblasti umělé inteligence (AI).
Podle průzkumu téměř 70 % respondentů vnímá jako důležité, aby učitelé uměli
studenty školit v tom, jak AI používat. Pro šest lidí z deseti je pak důležité,
aby uměli identifikovat práce psané AI a také aby využívali AI
ve výukových metodách. Zároveň si ale třetina lidí myslí, že používání
umělé inteligence ve školách by mělo být zakázáno
_________________
O výzkumu: výzkum
byl realizován v září a říjnu 2023 na reprezentativním vzorku populace ČR ve
věku 18 - 65 let. Celkem se ho zúčastnilo 1 028 respondentů. Sběr dat byl
realizován pomocí online strukturovaných dotazníků.
0 komentářů:
Okomentovat