Ve třídách na druhém stupni základních škol je podle žáků časté ubližování slovními útoky. Běžně se s tím setkává pětina dotázaných starších žáků, občas čtvrtina. Dvě třetiny dětí na druhém stupni se nesetkaly se šikanou, přesto se obětí šikany stalo 12 procent dětí. Většina dětí na prvním stupni vnímá školu jako bezpečné místo. Vyplývá to z průzkumu Mapa školy, který udělala společnost Scio.
Zdroj: ČTK
21. 11. 2023
K otázkám se
v loňském školním roce vyjadřovalo 15 700 žáků prvního a 13 800 žáků druhého
stupně ze 137 základních škol v Česku, spolu s nimi i 21 300 rodičů.
Dvě třetiny
dětí na druhém stupni základních škol uvedly, že se nesetkaly se šikanou,
zhruba pětina o ní ví z doslechu. Přímým svědkem šikany bylo podle průzkumu
devět procent dětí, 12 procent se stalo obětí šikany a dvě procenta dotázaných
žáků se přiznala, že šikanovali druhé.
"Termín
šikana je samozřejmě velice široký a každý jej může vnímat individuálně. Při
interpretaci výsledků je proto třeba mít na paměti, že pod termín šikana se
mohou skrýt nežádoucí jevy od slovních útoků, posměšků, ponižování přes
ostrakizaci jednotlivců až po fyzické útoky," řekla Tzurna.
Pětina
dotázaných dětí odpověděla, že se v jejich třídách běžně, skoro denně stává, že
někdo někomu ubližuje slovně. Další čtvrtina odpověděla, že se to děje docela
často. Podle odborníků narůstá míra ponižování spolužáků na internetu a
sociálních sítích. Aktuálně jej jako velmi častý a častý jev uvádí šest procent
žáků druhého stupně.
Většina dětí
na prvním stupni vnímá školu jako bezpečné prostředí. Tři čtvrtiny dětí se
ostatních dětí nebojí, čtvrtina uvedla, že se ostatních bojí jenom občas. Čtyři
procenta žáků na prvním stupni přiznávají, že z některých spolužáků mají strach
často. "Pokud konkrétní škola v rámci šetření zachytí takové podobné, byť
sebemenší, obavy, neměla by je brát na lehkou váhu," řekla vedoucí projektu
Scio Mapa školy Anna Tzurna.
Většina žáků
prvního stupně má podle průzkumu svou školu ráda a kdyby ji měli oznámkovat,
dali by jí v 58 procentech případů jedničku a ve 29 procentech dvojku. Školy by
podle odborníků dostaly průměrnou známku 1,61, devět z deseti nejmladších žáků
je ve škole spokojených. Nejoblíbenějšími předměty na prvním stupni jsou
všechny výchovy, tedy tělesná, výtvarná nebo hudební. Mezi oblíbené předměty
patří i pracovní činnosti nebo matematika, kterou mají rády skoro dvě třetiny
dětí na prvním stupni.
I na druhém
stupni zůstávají mezi nejoblíbenějšími předměty tělesná a výtvarná výchova,
matematiku ale vystřídala angličtina a těsně za ní informatika. Z meziročních
srovnání výsledků průzkumu mezi žáky druhého stupně je podle odborníků zároveň
vidět zvolna klesající pocit pohody mezi spolužáky ve třídě.
Průzkum byl
anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci,
bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy.
0 komentářů:
Okomentovat