Představitelé ministerstva školství chtějí seškrtat maximální počty hodin výuky, které školám proplácí stát. Takzvaný PHmax se plošně sníží u základních i středních škol o pět procent. Resort tak chce šetřit veřejné peníze. Návrh ale tvrdě kritizují zástupci škol, samospráv i ombudsman. Některé školy stojí před volbou propouštět nebo slučovat třídy. Menší se obávají zániku.
Zdroj: Deník
17. 1. 2024
Výše PHmax
se stanovuje podle průměrného počtu žáků ve třídách. Jakmile klesají počty
žáků, klesne i jeho hodnota.
„Pokud škola nyní
využívá PHmax na sto procent, přijde o odpovídající procento hodin výuky,
které jí stát proplatí, což v důsledku znamená snížení úvazků učitelům.
Škola totiž nebude moci dělit třídy na výuku některých předmětů,“ vysvětlil
prezident spolku Pedagogická komora Radek Sárközi.
Kvůli
malému počtu žáků se o další vývoj obávají především malé školy. Takovou
je i základní škola v obci Hora svaté Kateřiny na Mostecku,
v Krušných horách. Má kapacitu až dvě stě dětí, ale jejich počet se reálně
pohybuje už roky mírně nad polovinou.
„Máme
udělenou výjimku z počtu žáků. Máme první až devátou třídu a přestože jsme
menší škola, pro rodiče velmi důležitá. Chodí k nám děti nejenom
z Kateřiny, ale z dalších okolních vesnic, na horách jsme jediná
škola,“ popsala ředitelka školy Jana Kubičinová. Mít školu poblíž a nemuset
sjíždět z hor do Litvínova oceňují rodiče zejména v zimě, kdy je
doprava komplikovaná.
Plánovaných
pět procent dolů, znamená pro školu ve školním roce 2024/2025 personální komplikace. Přijít má
o dvaadvacet proplacených hodin, což odpovídá základnímu úvazku jednoho
učitele. Pro školu to znamená ztrátu jednoho místa. „Zkusíme najít učitele,
který sem bude ochotný dojíždět jen na půlúvazek. Najít někdo, komu se to
vyplatí, bude obtížné. Pokud se to nepovede, rozdělí se půlúvazek mezi ostatní
učitele,“ nastínila ředitelka Kubičinová.
V začarovaném
kruhu
Další
možností je i sloučení tříd. „Bohužel to vzhledem k počtu dětí
nevychází tak, že bychom mohli sloučit čtvrtou a pátou třídu. Ale spíš pátou a
první, což je komplikované a u rodičů by to mohlo vzbudit nespokojenost,“
zmínila Kubičinová.
Atraktivita
školy pro rodiče je přitom klíčová. „Může to dospět k tomu, že rodiče
s tím nebudou souhlasit a začnou děti posílat jinam. Tím se dostáváme do
začarovaného kruhu, kdy klesá počet dětí, klesá PHmax a nakonec naše škola může
zaniknout,“ shrnula.
Ministerstvo školství původně
vytvořilo návrh s ještě výraznějšími škrty. Mělo dojít k poklesu
o šest procent u základních škol, patnáct u středních a deset
procent mělo klesnout konzervatořím. Úředníci argumentovali rezervou, kterou
v čerpání PHmaxu školy mají.
Uspořit
mělo opatření téměř miliardu a půl korun za neplacení 1573 míst učitelů.
„K hodnotě snížení o šest procent jsme došli na základě analýzy
současného čerpání, kdy v letech 2021 až 2023 čerpaly základní
školy PHmax v průměru na 93,78 procent,“ uvedl resort v důvodové
zprávě návrhu. U středních škol to bylo v roce
2023 průměrně jednaosmdesát procent.
S návrhem
mnozí nesouhlasí
Návrh si
ale vysloužil v připomínkovém řízení vlnu nesouhlasu. A to nejen
od pedagogů, ale také od měst,
krajů a sdružení obcí. Nebo ombudsmana. „Změny pocítí nejen rozpočty škol, ale
především žáci a studenti, kteří se například dočkají menšího počtu
dělených hodin a mohou přijít o individualizovanou výuku především
ve volitelných a praktických předmětech,“ shrnul úřad veřejného
ochránce práv. Podle něj by se i omezily možnosti zavádění inovací do výuky, často se skloňujeme zejména
tandemová výuka.
Ministerstvo
s těmito závěry nesouhlasí. „Z analýzy dopadů úpravy PHmax na
95 procent současného stavu na základních školách vyplývá, že nebude mít
zásadní vliv na kvalitu vzdělávání ani na školách s menším počtem žáků.
Vzhledem ke specifické personální situaci u malotřídek budeme
v diskusi o rozložení úvazků na tomto typu škol pokračovat,“
uvedl ministr školství Mikuláš Bek na
sociální síti X.
0 komentářů:
Okomentovat