Bakalářské
práce už nebudou muset psát studenti ekonomicko-správní fakulty brněnské
Masarykovy univerzity. Přesněji ti, kteří na škole studují od tohoto
akademického roku. K podobnému kroku dříve přistoupila podnikohospodářská
fakulta VŠ
Zdroj: Deník
N, 14. 3. 2024
Změnu ve
způsobu zakončení studia schválila brněnská ekonomicko-správní fakulta
v úterý. Bakalářské práce, kterými studenti doteď zakončovali svoje
studium, nahradí takzvaný závěrečný projekt.
„Nová
koncepce ukončení bakalářského studia umožňuje kladení většího důrazu na
praktické dovednosti a analytické myšlení studentů a do určité míry
zohledňuje i pokrok v oblasti AI,“ informovala
fakulta tento týden na svých stránkách.
Změna se
bude týkat studentů, kteří nastoupili od tohoto akademického roku, tedy loni na
podzim.
Ekonomicko-správní
fakulta není první v Česku, která oznámila konec klasických závěrečných
prací – jako první tak na podzim učinila jiná ekonomicky zaměřená škola,
a to Fakulta podnikohospodářská na pražské VŠ
Podle
děkana brněnské fakulty Jiřího Špalka jsou s praktickým typem zkoušky
dobré zkušenosti. „Již delší dobu máme státní zkoušky postavené na diskuzi
bakalářské práce. Praxe ukázala, že pro tyto potřeby je vhodnější kratší, úžeji
zaměřený text,“ uvedl v úterý.
Bakalářky?
Podle experta překonané
Pozitivně
na změnu nahlíží odborník na digitalizaci ve vzdělávání Ondřej Neumajer. „Lidé
nejsou v zaměstnání placeni za to, co vědí, ale za to, co s tím umějí
dělat. Pokud tedy školy mění závěrečné práce a přibližují je v tomto
směru pracovní praxi, je to jen dobře,“ řekl Deníku N expert
z neziskové organizace Učitel naživo.
Umělá
inteligence podle něj potvrdila nutnost změny ve způsobu zakončení studia. „AI
byla jen poslední kapkou, která potřebu reformy závěrečných prací
a zkoušek obecně na vysokých školách dokonala. Tak, jak bude AI využívána
čím dále intenzivněji v pracovních činnostech víceméně všech zaměstnanců,
bude využívána i při tvorbě závěrečné práce ve školách. Pokud student
dodrží etická pravidla, korektně zapojení umělé inteligence cituje, je vše
v nejlepším pořádku,“ tvrdí.
Neumajer se domnívá, že AI významně ovlivňuje školy už dnes. Zakázat její užívání považuje za naivní. „Představa, že používání AI ve škole zakážeme a studenti to budou respektovat, je iluzorní,“ myslí si. Skutečnost, že se ke změně zatím odhodlaly pouze ekonomicky zaměřené fakulty, podle něj nesouvisí s tím, že by umělá inteligence byla v těchto oborech schopnější než například v humanitních disciplínách.
„Myslím si,
že podstata je jinde. Na uvedených školách spíše lépe fungují marketingová
oddělení a takovouto změnu umějí patřičně využít pro zviditelnění školy,
zatímco jiné o tom tolik nemluví. O změnách závěrečných prací se
hovoří dlouhou dobu a dynamický vývoj AI tuto diskuzi jen urychluje. AI
postupně proniká do všech oborů lidské činnosti.“
Expert se
domnívá, že bakalářské práce budou ze škol postupně mizet. „V Česku
zaběhnutý koncept, kdy jsou studenti u státní zkoušky zkoušeni
z látky, jejíž znalost v minulosti již prokázali dílčím zápočtem či
zkouškou, a v bakalářské či magisterské práci předvádějí pokus
o výzkum, často první a poslední ve svém životě, je podle mne
překonaný a dlouhodobě neudržitelný,“ míní Neumajer.
„Pokud by
školy trvaly na závěrečných pracích, které dovede v dostatečné kvalitě
vytvořit AI, pak takový postup neplní svůj záměr a je logické, že musí být
změněn. A doba, kdy AI toto dovede, je již zde nebo pro některé obory brzy
bude,“ dodává.
0 komentářů:
Okomentovat