Tereza Hübscherová: Další změna v přijímačkách na střední. Přihlášky by se mohly podávat až po vyhodnocení testů, řekl Nantl

středa 12. června 2024 ·

Přijímací zkoušky na střední školy ještě zcela neskončily a mezi odborníky se již začínají probírat změny, ke kterým by v nich mohlo v příštích letech dojít. V budoucnu bychom měli mít společnou zkoušku pro všechny děti ukončující základní školu, jejíž výsledky by děti znaly už před podáním přihlášky, prozradil deníku Forum 24 náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS).

 

Zdroj: Fórum 24 11. 6. 2024

 

V letošním roce probíhají přijímací zkoušky na střední školy poprvé v digitální formě. Uchazeči si mohli zvolit tři školy, na které se přihlásí, přičemž je prioritizovali, a tak se při výběru nabízela i možnost taktizování, aby měl žák jistotu.

 

Druhá kola přijímaček sice stále probíhají, nicméně už se otevírá diskuze o tom, co bude potřeba v příštích letech vylepšit a změnit. Jedním z návrhů, který zazněl mimo jiné i od šéfa Cermatu Miroslava Krejčího, který stojí za technickou stránkou digitalizace, byla možnost výběru tří škol, na něž se žáci přihlásí, až po zjištění bodů, výsledků z jednotné přijímací zkoušky Cermatu.

 

„Zdá se mi, že se zformovala široká odborná a v podstatě i politická shoda na tom, že bychom v budoucnu měli mít společnou zkoušku pro všechny děti ukončující základní školu, jejíž výsledky by děti znaly už před podáním přihlášky,“ upřesnil pro deník FORUM 24 náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS).

 

Nantl dodal, že v tom vidí významný motivační faktor i pro tu část dětí z méně podnětného rodinného prostředí, které se dnes na maturitní obory vůbec nehlásí, a tím pádem současnou podobu přijímacích zkoušek nekonají, ačkoli by fakticky mohly. „Toto se mi zdá, že je samo o sobě zásadní krok pro zlepšení rozvoje lidského potenciálu ČR,“ uvedl.

 

Momentálně je v rámci ministerstva a jeho organizací zahájena detailnější odborná diskuse, jak by konkrétní budoucí nastavení mohlo technicky vypadat, vysvětlil náměstek s tím, že nechce spekulovat. Zavedení změn by nicméně podle Nantla mohlo být napojeno na implementaci nového Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

 

„V každém případě horizont zavedení nového systému – z mého pohledu a jak zatím diskuse byla v politické rovině – bychom zřejmě optimálně viděli spojený s implementací nového RVP ZV, s nímž by podle naší představy mělo být spojeno také nastavení jednotných testů,“ řekl.

 

K této změně by tedy mohlo dojít do dvou let. Podle časového harmonogramu by totiž mělo ke schválení dokumentu revize RVP ZV na úrovni MŠMT proběhnout na podzim tohoto roku. Od školního roku 2025/26 by měl být revidovaný rámcový vzdělávací program používán školami dobrovolně a od školního roku 2027/28 povinně.

 

Nantl každopádně zdůraznil, že je především žádoucí potřebu přijímacích zkoušek snižovat. „Zpřehledněním nabídky středoškolských oborů vzdělání a zavedením univerzálněji pojatého a méně selektivního lycejního oboru, který bude dobrou volbou pro děti, jež nejsou orientované tradičním akademickým směrem a ocení všestrannější kurikulum významně pracujícím s osobnostním rozvojem,“ přiblížil svůj pohled na věc.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger