Nové rámcové vzdělávací programy (RVP) představují podle odborníků krok správným směrem, jejich úspěch bude ale záviset na kvalitním zavedení do praxe a podpoře učitelů. Experti, které oslovila ČTK, uvedli, že důležitou roli sehraje pilotní ověřování a následné vyhodnocení, které umožní upravit případné nedostatky. Změny ve výuce, které dnes novinářům představil ministr školství Mikuláš Bek (STAN), mají za cíl propojit teoretické znalosti s praktickými dovednostmi využitelnými v běžném životě.
Zdroj: České
noviny 14. 1. 2025
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy (PedF UK) reformu vítá, ale
kritizuje, že se nepodílela na jejím vzniku. Děkan fakulty Antonín Jančařík označil nevyužití odborného potenciálu univerzit
za promarněnou příležitost a zdůraznil, že fakulta je připravena podpořit školy
při zavádění RVP. "Zarážející je, že instituce, která vzdělává budoucí
učitele, nebyla součástí přípravy revidovaných RVP," uvedl.
Lucie Slejšková z neziskové organizace EDUin hodnotí schválení RVP jako pozitivní
krok, ale zároveň upozornila na to, že některé části plánu je třeba ještě
upravit. "Důležité je, jak bude pilotní ověřování nastaveno, a to nejen
pro školy, které již inovativně pracují, ale i pro běžné školy, které mají
nižší výkonnost nebo vyšší podíl dětí se specifickými potřebami. To se odráží v
nutnosti jasně specifikovat očekávané výsledky učení, aby školy mohly správně
hodnotit pokrok žáků," řekla ČTK.
Úspěch reformy bude podle Slejškové záviset na tom, jestli učitelé
dostanou více prostoru k rozvoji gramotností a kompetencí žáků. "Pokud
reforma přinese skutečnou změnu, musí učitelé získat dlouhodobou podporu,
nikoli jen jednorázová školení," míní. Uvedla, že úspěch nezáleží pouze na
změně obsahu, ale na tom, jak se nový přístup skutečně projeví ve způsobu
výuky.
Své obavy vyjádřil i Dominik Dvořák, vědecký pracovník
Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK, který zdůraznil důležitost
dlouhodobého výzkumu. "Soustředíme se na analýzu revize a její vliv na
budoucí kurikulum. Věříme, že systematický výzkum je nezbytný pro trvale
udržitelný rozvoj vzdělávacího systému," popsal.
Předseda Asociace ředitelů
základních škol Luboš Zajíc považuje
současnou podobu revize za podklad pro pilotní ověřování, které by mělo pomoci
odhalit nedostatky. "V okamžiku náběhu je třeba přesvědčit pedagogickou
veřejnost o významu této změny, aby nezůstala na papíře, ale zlepšila kvalitu
vzdělávání v našich školách," řekl.
Nové RVP pro základní a mateřské školy mají za cíl zlepšit výuku, propojit znalosti s dovednostmi a hodnotami, a snížit nerovnosti v českém vzdělávacím systému. Změny zahrnují například povinnou výuku angličtiny od první třídy a vyšší požadavky na úroveň angličtiny a matematiky na konci základní školy. Školy mohou začít vyučovat podle nových programů dobrovolně od příštího školního roku, povinně je zavedou od září 2027.
0 komentářů:
Okomentovat