Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo návrh nového Programu na podporu navýšení kapacit veřejných vysokých škol v oblasti učitelského, speciálně pedagogického a psychologického vzdělávání. Program reaguje na závažný a dlouhodobě se zhoršující nedostatek kvalifikovaných odborníků ve školách, který významně ovlivňuje kvalitu výuky.
Zdroj: MŠMT
Ve
školním roce 2024/2025 nemá odbornou pedagogickou kvalifikaci více než 10 %
učitelů, což v přepočtu odpovídá více než šestnácti tisícům úvazků. Podle
dostupných modelů by se bez cíleného zásahu ze strany státu mohl tento podíl do
roku 2035 zvýšit až na 18,6 %. Problém se přitom netýká pouze učitelů –
znepokojivá je také situace v oblasti školní psychologie a speciální
pedagogiky. V roce 2025 nemá více než 80 % základních škol žádný úvazek
školního psychologa a téměř 70 % škol nemá k dispozici speciálního pedagoga.
Program
proto navrhuje systematické navyšování kapacit studijních programů na veřejných
vysokých školách. Počty studentů učitelských programů pro 2. stupeň základních
škol a střední školy by se měly zvýšit plošně o 10 %, u tzv. nedostatkových
aprobací, jako je matematika, fyzika nebo cizí jazyky, až o 20 %. V krajích s
nejvyšším podílem nekvalifikovaných učitelů – například v Karlovarském,
Středočeském nebo Ústeckém kraji – by mělo dojít k dalšímu navýšení o 10
procentních bodů.
Významné
posílení se plánuje také v oblasti psychologie a speciální pedagogiky. Počty
studentů v oboru speciální pedagogika by měly vzrůst o 20 %, v oboru
psychologie dokonce až o 50 %. Program tak odpovídá na současnou i budoucí
poptávku škol po odbornících, kteří mohou cíleně pomáhat žákům se speciálními
vzdělávacími potřebami a přispívat ke zlepšení jejich duševního zdraví.
„Chceme-li
zajistit kvalitní vzdělávání pro každé dítě, musíme začít u lidí, kteří ho
zajišťují. Tento program představuje klíčový krok k tomu, aby ve školách
působili kvalifikovaní a motivovaní učitelé, psychologové i speciální
pedagogové,“ uvedl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
Náklady
na realizaci programu v období 2026–2037 jsou odhadovány na 16,2 miliardy
korun. Financování by mělo být zajištěno prostřednictvím rozpočtu MŠMT v rámci
mechanismu „společenská poptávka“, přičemž prostředky by byly vysokým školám
přidělovány prioritně s ohledem na stanovené cíle programu.
Program
byl připraven na základě analýz MŠMT, výsledků mimořádných šetření o stavu
výuky a demografických projekcí Českého statistického úřadu. Při jeho návrhu
byly zohledněny i výstupy výzkumného projektu Univerzity Karlovy zaměřeného na
identifikaci a řešení nedostatku učitelů. Materiál prošel vnitřním
připomínkovým řízením a bude nyní předložen k projednání vládě.
0 komentářů:
Okomentovat