Matematické, čtenářské a přírodovědné znalosti a dovednosti patnáctiletých žáků ve světě při posledním mezinárodním testování PISA v roce 2022 dramaticky poklesly, výjimkou je několik asijských států v čele se Singapurem, Japonskem a Koreou. Výrazný propad zaznamenalo například Německo, ale i Finsko, které si Česká republika v oblasti vzdělávání často bere za vzor.
Zhoršili se i čeští žáci, jejich výsledek byl v matematické
gramotnosti, na kterou se testy tentokrát zaměřovaly, nejhorší od roku 2003.
Přesto se jim podařilo zůstat v matematické, čtenářské, přírodovědné i finanční
gramotnosti nad průměrem. Propad navíc podle odborníků není tak velký.
„Je to skvělý výsledek, když uvážíme, že až do roku 2019 bylo české školství dvě dekády extrémně podfinancované a relativní učitelské platy vůči platům v ekonomice patřily k nejnižším v rámci zemí OECD,“ říká ekonom Daniel Münich z institutu CERGE-EI, který se vzděláváním dlouhodobě zabývá. Poměr výdajů na vzdělávání k HDP podle Eurostatu klesl oproti roku 2021 ze 4,7 procenta – což je mimochodem nynější průměr Evropské unie – na 4,5 procenta.
Dobrá zpráva je, že čeští osmáci umí s počítačem a internetem
pracovat nejlépe z evropských zemí, celosvětově je předběhli pouze Korejci.
Ukázalo to Mezinárodní šetření
počítačové a informační gramotnosti (ICILS) z roku 2023. Důvodem úspěchu
je však podle odborníků hlavně to, že na mobilu tráví více času než jejich spolužáci z jiných evropských zemí. Testy
například ověřovaly, jak se žáci orientují v e-mailové schránce, jak zvládají
upravovat obrázky, prezentace nebo správně vyhledávat na internetu.
Testy PISA měřily nejen gramotnosti, ale také sociálně-emoční schopnosti dětí. Jde například o trpělivost a vytrvalost, zvídavost, cílevědomost, ovládání emocí, odolnost vůči stresu, schopnost spolupráce, asertivitu či altruismus. A v nich čeští žáci skončili pod průměrem zemí OECD. To je podle Münicha varovné, protože právě tyto schopnosti výrazně spoluurčují úspěšnost ve studiu a životě.
Co se týče šikany, poslední
srovnatelná relevantní data pocházejí z testování PISA z roku 2018,
každý třetí žák ve výzkumném vzorku v České republice uvedl, že je vystaven
nevhodnému chování ze strany spolužáků alespoň několikrát za měsíc, průměr v
zemích OECD je přitom 23 procent. Šikana je nyní ve školách čím dál větším
tématem, podle českých statistik jí stejně jako násilí neustále přibývá. I když
odborníci upozorňují, že může jít jen o větší počet nahlášených případů,
zatímco dříve bývala šikana skrytější.
S rozvojem sociálních sítí se stále častěji řeší také kyberšikana. S některou z jejích forem
se v posledním roce setkalo 85 procent mladých Čechů ve věku 11 až 21 let a dvě
třetiny z nich se dokonce staly samy obětí kyberšikany. Ukazuje to průzkum agentury
Ipsos ve spolupráci s T-Mobilem a organizací In Iustitia.
S tím souvisí i to, jak se mladí lidé cítí. A v tom jsme na tom
skoro nejhůře v Evropě. Například podle výzkumu Agentury Evropské unie pro
drogy z roku 2024 se cítí v pohodě jen 46 procent českých adolescentů,
což je druhý nejnižší podíl v Evropě. Horšího výsledku dosáhla už jen Ukrajina
čelící ruské agresi. Ještě závažnější výsledky přináší první celonárodní
monitoring psychického zdraví žáků devátých tříd, který v roce 2024 provedl
Národní ústav duševního zdraví. V něm uvedlo psychické problémy 66 procent
dívek a 41 procent chlapců.
Stále máme málo vysokoškoláků
V oblasti terciárního vzdělávání patří Česko stále k zemím s nejmenším podílem vysokoškoláků. Mezi
mladými lidmi ve věku 25 až 34 let měla v roce 2024 podle dat Eurostatu
vystudovanou vysokou školu pouze třetina. Tuzemské vysoké školy pak v mezinárodních
žebříčcích nedokážou držet krok se školami v zahraničí a pravidelně
se umisťují až za třetí stovkou.
„Těch důvodů je více. Jednak máme stále nízký podíl zahraničních
studentů a ještě nižší zahraničních vyučujících, hodnocení v žebříčcích se také
často opírá o skutečně excelentní vědecké výsledky a publikaci v excelentních
časopisech, čímž se Česko pochlubit nemůže,“ vysvětluje Münich. České
univerzity bojují hlavně s angličtinou – například Nizozemsko nabízí většinu
magisterských programů v angličtině, což k nim přivedlo vyučující i studenty ze
zahraničí.
I přes meziročně nižší podíl prostředků na vývoj a výzkum
meziročně přibylo udělených patentů v přepočtu na milion obyvatel. Zatímco v
předešlém ročníku indexu na milion Čechů připadlo 103 patentů, v letošním se
dle databáze Světové organizace duševního vlastnictví počet zvýšil na 126.
Česko si tak polepšilo o dvě místa a skončilo na 15. příčce v EU. Nejlepší jsou
Lucemburčané.
0 komentářů:
Okomentovat