Předvolební debata, pořádaná v rámci série kulatých
stolů SKAV a EDUin, překvapivě ukázala, že pětice nejsilnějších stran se na
většině diskutovaných témat shoduje. Největší shoda panuje v nutnosti navýšit
rozpočet kapitoly MŠMT. Naopak názorově se strany rozcházejí v případě převodu
financování nepedagogů na zřizovatele, přínosu inkluze, revize rámcových
vzdělávacích programů, ale i funkčnosti Středního článku podpory.
Zdroj: tisková
zpráva EDUin 17. 9. 2025
V debatě, která se konala 16. září 2025, vystoupil Robert Plaga (ANO), Renáta Zajíčková (Spolu), Zdeněk Kettner (SPD), Jan Berki (STAN) a Andrea Hoffmannová (Piráti).
Záznam debaty najdete ZDE.
Na čem se strany shodují:
—
Prvním úkolem nového ministra školství by mělo být dosáhnout navýšení rozpočtu
kapitoly školství, v němž podle odhadů chybí minimálně 10 miliard korun na
mandatorní výdaje.
—
Na místě je přehodnocení financování regionálního školství prostřednictvím
PHmaxů (počtu hodin přímé pedagogické činnosti), jejichž efektivita měla být
prozkoumána již v roce 2022. Díky systému PHmaxů narostl celkový počet
vyučovaných hodin, a tudíž i nutný počet pedagogů a finanční nároky.
—
Nerovnosti ve školství jsou podle většiny stran zásadním problémem, který je
třeba řešit například prostřednictvím indexového financování. SPD však
nerovnosti nevnímá jako systémové selhání, podle poslance Kettnera je startovní
čára stejná pro všechny děti a v každém regionu jsou kvalitní učitelé; SPD vidí
problém v rodinách a prosazuje přísnější postup vůči rodičům (např. krácení
příspěvku na děti), kteří své děti neposílají do školy.
—
Všichni účastníci podporují zavedení kariérního řádu pro učitele a motivačních
platů s cílem stabilizovat profesi pedagoga.
—
Shoda panuje také na nutnosti financovat podpůrné pozice ve školství ze
státního rozpočtu (v němž tyto pozice zatím pokryty nejsou) a navýšit kapacity
poradenských zařízení.
Na čem se strany neshodují:
—
V otázce řízení systému se střetávají názory na to, zda decentralizovat, nebo
centralizovat. Piráti a SPD by Střední článek podpory zrušili a podporu školám
a zřizovatelům zajistili s pomocí státu, resp. jeho přímo řízených organizací
NPI a ČŠI. Naopak ANO, Spolu a STAN by Střední článek podpory nebo podobnou
instituci vítali a edukovali zřizovatele, aby dokázali koordinovat vzdělávání v
území.
—
Všechny strany by podmínky pro inkluzi revidovaly, ale zatímco STAN by školám
zajistil podporu s pomocí mobilních týmů pedagogicko-psychologických poraden,
ANO by kromě kapacit poraden řešilo i kapacity speciálních škol a také omezilo
právo veta rodičů v případě, že jde proti zájmu dětí. SPD je pro „radikální“
řešení: kam by umístili 150 tisíc dětí s podpůrnými opatřeními však Kettner
nevysvětlil.
—
V revidovaném RVP pro základní vzdělávání připouští většina diskutujících dílčí
změny, ale až na základě pilotního ověřování, které probíhá tento školní rok.
Jediné SPD by práce na RVP vrátilo na začátek.
—
Převod financování nepedagogů obhajuje STAN, naopak ostatní namítají, že změna
nebyla dobře připravená a hrozí zvyšování nerovností mezi školami způsobené
nekompetentním rozhodováním některých zřizovatelů.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Tato debata je v
rámci předvolební kampaně příkladem velmi kultivované a odborné diskuze
stranických expertů na vzdělávání, která nabízí až překvapivou míru shody na
vhodných řešeních. Smutným faktem zůstává, že politici se shodli na navýšení
návrhu rozpočtu alespoň o 10 miliard korun, bez nichž nepůjde zajistit ani
uzákoněné mandatorní výdaje.“
0 komentářů:
Okomentovat