Peníze až na prvním místě, shodli se diskutující v předvolební debatě SKAV a EDUin

čtvrtek 18. září 2025 ·

Předvolební debata, pořádaná v rámci série kulatých stolů SKAV a EDUin, překvapivě ukázala, že pětice nejsilnějších stran se na většině diskutovaných témat shoduje. Největší shoda panuje v nutnosti navýšit rozpočet kapitoly MŠMT. Naopak názorově se strany rozcházejí v případě převodu financování nepedagogů na zřizovatele, přínosu inkluze, revize rámcových vzdělávacích programů, ale i funkčnosti Středního článku podpory. 


Zdroj: tisková zpráva EDUin 17. 9. 2025

 

V debatě, která se konala 16. září 2025, vystoupil Robert Plaga (ANO), Renáta Zajíčková (Spolu), Zdeněk Kettner (SPD), Jan Berki (STAN) a Andrea Hoffmannová (Piráti). 


Záznam debaty najdete ZDE.

 


Na čem se strany shodují:

 

— Prvním úkolem nového ministra školství by mělo být dosáhnout navýšení rozpočtu kapitoly školství, v němž podle odhadů chybí minimálně 10 miliard korun na mandatorní výdaje. 


— Na místě je přehodnocení financování regionálního školství prostřednictvím PHmaxů (počtu hodin přímé pedagogické činnosti), jejichž efektivita měla být prozkoumána již v roce 2022. Díky systému PHmaxů narostl celkový počet vyučovaných hodin, a tudíž i nutný počet pedagogů a finanční nároky.


— Nerovnosti ve školství jsou podle většiny stran zásadním problémem, který je třeba řešit například prostřednictvím indexového financování. SPD však nerovnosti nevnímá jako systémové selhání, podle poslance Kettnera je startovní čára stejná pro všechny děti a v každém regionu jsou kvalitní učitelé; SPD vidí problém v rodinách a prosazuje přísnější postup vůči rodičům (např. krácení příspěvku na děti), kteří své děti neposílají do školy.


— Všichni účastníci podporují zavedení kariérního řádu pro učitele a motivačních platů s cílem stabilizovat profesi pedagoga.


— Shoda panuje také na nutnosti financovat podpůrné pozice ve školství ze státního rozpočtu (v němž tyto pozice zatím pokryty nejsou) a navýšit kapacity poradenských zařízení.

 


Na čem se strany neshodují:

 

— V otázce řízení systému se střetávají názory na to, zda decentralizovat, nebo centralizovat. Piráti a SPD by Střední článek podpory zrušili a podporu školám a zřizovatelům zajistili s pomocí státu, resp. jeho přímo řízených organizací NPI a ČŠI. Naopak ANO, Spolu a STAN by Střední článek podpory nebo podobnou instituci vítali a edukovali zřizovatele, aby dokázali koordinovat vzdělávání v území.


— Všechny strany by podmínky pro inkluzi revidovaly, ale zatímco STAN by školám zajistil podporu s pomocí mobilních týmů pedagogicko-psychologických poraden, ANO by kromě kapacit poraden řešilo i kapacity speciálních škol a také omezilo právo veta rodičů v případě, že jde proti zájmu dětí. SPD je pro „radikální“ řešení: kam by umístili 150 tisíc dětí s podpůrnými opatřeními však Kettner nevysvětlil.


— V revidovaném RVP pro základní vzdělávání připouští většina diskutujících dílčí změny, ale až na základě pilotního ověřování, které probíhá tento školní rok. Jediné SPD by práce na RVP vrátilo na začátek.


— Převod financování nepedagogů obhajuje STAN, naopak ostatní namítají, že změna nebyla dobře připravená a hrozí zvyšování nerovností mezi školami způsobené nekompetentním rozhodováním některých zřizovatelů.


 

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Tato debata je v rámci předvolební kampaně příkladem velmi kultivované a odborné diskuze stranických expertů na vzdělávání, která nabízí až překvapivou míru shody na vhodných řešeních. Smutným faktem zůstává, že politici se shodli na navýšení návrhu rozpočtu alespoň o 10 miliard korun, bez nichž nepůjde zajistit ani uzákoněné mandatorní výdaje.“

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger