Zuzana Růžičková: Co takhle zavést finanční bonusy pro učitele přírodovědných a technických předmětů?

středa 17. září 2025 ·

Česká republika čelí obzvlášť v některých regionech nedostatku kvalifikovaných učitelů v přírodovědných a technických předmětech. Matematika, fyzika, ale také informatika jsou čím dál častěji učené neaprobovaně. Jedním z řešení jsou finanční bonusy.

 

Zdroj: Médium.Seznam.cz 15. 9. 2025

 

Je to, samozřejmě, téma velmi citlivé a v Česku dost neobvyklé. Proč by zrovna fyzikáři, informatici nebo matikáři měli mít vyšší plat než ti ostatní? Nebyli bychom ale rozhodně ani první a ani poslední stát, který by takový nástroj na posílení učitelů STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) použil. 

 

S podobným problémem s nedostatkem učitelů technických a přírodovědných předmětů jako my se například v posledních letech snaží prostřednictvím finančních bonusů popasovat ve Velké Británii.

 

 

Do dobré výuky STEM je potřeba dát víc peněz

 

Vláda zde proto rozhodla, že do dobré výuky v oblasti vědy, techniky, inženýrství a matematiky (STEM) bude investovat. A aby takové lidi do školství přilákala, uvolňuje částku 60 milionů liber (tedy asi 1,6 mld korun) během tří let. Učitelé STEM předmětů jsou tak zvýhodňováni zhruba 3 tisíci librami ročně, čili na měsíc jde o příplatek ve výši zhruba 7 tisíc korun.

 

A ti, kteří začínají, si přijdou také na hezký učitelský bonus. Učitelé matematiky, fyziky, chemie a informatiky v prvních 5 letech výuky mohou požádat až o 9 000 liber (čtvrt milionu korun) v podobě daňově osvobozených bonusů. Podmínkou je, že budou navíc pracovat ve znevýhodněných školách.


 

Jak dostat do škol mladé přírodovědce

 

Myslím, že je to moc dobrý příklad toho, jak je možné do škol dostat mladé učitele přírodovědných předmětů a obsadit tak zároveň posty, kde je učení obtížnější. Vyrovnávací bonus má v Británii podle informací vlády pomoci mladým lidem poskytnout co nejlepší specializovanou výuku právě v matematice, fyzice, chemii a informatice bez ohledu na to, kde tito žáci a studenti bydlí. A myslím, že je to přesně to, co bychom tu potřebovali i my v České republice. Diference mezi jednotlivými regiony a školami se u nás začínají tak zvětšovat, že některé dosahují ve výuce rozdílu i několika let.

 

Do roku 2030 tak chce díky těmto finančním opatřením britská vláda zvýšit v oblasti matematické gramotnosti zlepšení výsledků dětí v GCSE (General Certificate of Secondary Education), tedy v hlavní zkoušce na konci povinné školní docházky v Anglii, Walesu a Severním Irsku, kterou skládají děti kolem 15 až 16 let, o půl bodu ze 4,5 na 5. Hodnotící škála je přitom od 1 do 9 (byla zavedena před pár lety místo tradičních písmen A až G). Matematika pak patří společně s přírodními vědami a angličtinou v této zkoušce k povinné části testování. Hodnocení 4 je považováno za jakési minimum, kdežto 5 už za dobrý standard.


 

Británie s odchodem fyzikářů a matikářů bojuje aktivně už 5 let

 

Británie s odchodem učitelů matematiky a fyziky začala bojovat už před pěti lety. Ovšem na rozdíl od nás v České republice, kde se snažíme do škol vpouštět neučitele, kteří jediné co musí mít, je příbuzný vysokoškolský obor, si tam hodlají fyzikáře a matikáře udržet. Učitele matematiky a fyziky se prostě snaží více zaplatit, aby zůstali. Současný bonusový příplatek tu totiž přímo navazuje na systém plateb za udržení učitelů matematiky a fyziky, který byl pilotně spuštěn už ve školních letech 2019/2020 a 2020/21.

 

Možností řešení je tedy vícero. Přes finance to ale podle mne bude daleko nejefektivnější. V Británii si totiž už na udržení učitelů přes finanční bonusy v těchto předmětech udělali i průzkum a zástupci Gatsbyho nadace zjistili, že finanční pobídky skutečně fungují a udrží učitele ve třídách. Je tedy na místě se zamyslet, jestli by nebylo vhodné kromě očekávané indexace škol v ČR neudělat třeba také indexaci předmětů podle toho, který je nejméně naplněný aprobovanými učiteli a nasměrovat sem peníze třeba po vzoru Velké Británie. Pak by se možná našli u nás i studenti, kteří by tyto přírodovědné a technické učitelské obory začali více studovat.



Zdroje

 

https://www.gov.uk/government/news/teacher-bonuses-and-funding-for-schools-to-level-up-education

 

https://www.gov.uk/government/publications/gcse-9-to-1-grade-scale-explained/gcse-9-to-1-grade-scale-explained

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger