Ačkoliv výsledky dětí zůstávají dlouhodobě na stejné úrovni, učitelé pozorují, že se zhoršuje jejich schopnost se učit. A problém mají prý s psychickou odolností. Vychází to z průzkumu společnosti Kalibro pro Seznam Zprávy.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
18. 10. 2025
Psychická
odolnost dnešních dětí? Problematická oproti dřívějšku. Schopnost učit se?
Výrazné zhoršení. Zájem o výuku, zodpovědnost, znalosti? Všechno klesá.
Takovým
způsobem vidí učitelé dnešní děti, když se jich zeptáte, jak vnímají
u žáků dlouhodobý vývoj v čase v následujících oblastech. Ptala
se na to společnost Kalibro v průzkumu pro Seznam Zprávy.
Ze
12 posuzovaných oblastí vidí větší část učitelů a ředitelů alespoň
nějaké zlepšení jen u třech – a to co se týče sebevědomí,
částečně pak u schopnosti žáků vzájemně spolupracovat a vyjadřovat
myšlenky.
Naopak
u zbytku oblastí je to alespoň tedy z pohledu pedagogů daleko horší.
Vůbec nejzávažnější je to podle učitelů u psychické odolnosti dětí. Ta se
zhoršila podle 74 procent odpovídajících. Podle více než poloviny učitelů
a ředitelů se také dramaticky propadá schopnost žáků se učit, zájem
o výuku a jejich zodpovědnost.
Důležité
je ale poznamenat, že jde o vlastní hodnocení pedagogů. Tedy pouze jejich
vnímání, které se nemusí tak dokonale odrážet ve skutečnosti. Dobře je to vidět
u hodnocení znalostí. Jen asi 11 procent učitelů a ředitelů si
myslí, že se žáci v čase lepší. Podle 27 procent z nich se nic
nemění, ale 52 procent je přesvědčených, že se žáci zhoršují.
Na datech
to ale vidět není. Právě Kalibro totiž v letošním roce testovalo deváťáky
stejnými testy jako generaci 20 let před nimi. A děti jsou na tom
skoro totožně. V matematice a přírodních vědách téměř naprosto,
drobné zhoršení, i když na hraně statistické chyby, je vidět
u humanitního základu a českého jazyka. Naopak výrazné zlepšení
nastalo v angličtině.
„Zdá se,
že učitelé a ředitelé nahlížejí na žáky přísněji, než jakou práci ve
školách reálně odvádějí. Vypadá to tedy, že vnímání změny v dlouhodobém
horizontu je skutečně ovlivněnou jakousi pedagogickou nostalgií,“ popisuje
David Souček, ředitel společnosti Kalibro.
Když
k tomu přičteme, že doba jde nevyhnutelně dopředu, a tak dětem
přibývají i oblasti, které musí rovněž zvládat, tak si rozhodně nevedou
špatně. V digitální a informační gramotnosti jsou dokonce čeští žáci
nejlepší v Evropě.
„Tohle je
tedy taková ukázka, jak je potřeba dávat individuální pohled do souvislosti
s objektivně zjišťovanými daty. Určitě nelze konkrétní zkušenosti zcela
přehlížet, ale je potřeba, abychom nedávali jen na dojmy,“ dodává Souček.
Pokrok
u dětí? Spíš ne
Několik
zajímavých souvislostí přináší v tomto ohledu nová data
z mezinárodního šetření TALIS, kterého se Česko od roku 2013 účastní.
Mimo jiné z nich vyplývá, že čeští učitelé skoro nejméně z celého
světa věří v to, že by jejich žáci mohli udělat významný pokrok navzdory
svým vrozeným dispozicím.
S
prohlášením, že „lidé se mohou naučit nové věci, ale svou základní inteligenci
fakticky změnit nemohou“, nesouhlasí skoro v každé zemi více než polovina
učitelů a ředitelů na druhém stupni. V Česku jen 36 procent, což
je poslední místo na světě, a to ještě s výrazným rozestupem.
„Máme
velmi nízkou profesní sebedůvěru učitelů. Jedním z faktorů může být obsah
pregraduální přípravy budoucích učitelů. Čili kontrast mezi tím, na co jsou
připravováni fakultami, a realitou, se kterou se pak potýkají,“ dodává
Zatloukal.
Frustrace
může být způsobená mimo jiné i inkluzí, na kterou jsou ze svého pohledu
čeští pedagogové také málo připravovaní a nevěří si, že dokážou pracovat
s různorodým kolektivem. Proto když učitelé měli dávat doporučení
zákonodárcům, kromě vyššího uznání, respektu a finančního ohodnocení
zmiňovali také revizi přístupu k inkluzi.
Podle
ústředního školního inspektora se ale jedná spíše o záležitosti spojené
s její realizací. „Mohlo a mělo by dojít k úpravám, které celý
systém zpružní, zefektivní a zjednoduší, aby se dařilo naplňovat cíl
inkluze,“ dodává Zatloukal.
Podíl
dětí se speciálně vzdělávacími potřebami sice v českých třídách roste, na
druhou stranu čeští učitelé sami zmiňují, že je třídní klima velmi dobré. Jen
osm procent českých učitelů říká, že ztrácejí hodně času, protože žáci
vyrušují. Průměr Evropské unie je 19 procent.
Pionýři
umělé inteligence
Jestli se
dá říci, že se z dlouhodobého pohledu něco na českých školách zlepšilo,
jsou to obecně vztahy ve školách. Z dat Kalibra pro Seznam Zprávy vyplývá,
že si učitelé chválí vztahy mezi kolegy i s vedením. Přes 37 procent
pak pozoruje i posun ve spolupráci a komunikaci s rodiči žáků.
Mimochodem
čeští učitelé jsou také skoro nejspokojenější v Evropě, a to včetně
platového ohodnocení. Zároveň patří k těm nejprogresivnějším, co se týká
práce s umělou inteligencí. Více než polovina učitelů se v posledních
letech vzdělává v této oblasti, to je nejvyšší podíl z celé Evropské
unie.
____________________
Kdo
a jak odpovídal
Doprovodné dotazníkové šetření k testování žáků devátých tříd pro ředitele a učitele základních škol mělo za cíl zmapovat jejich pohled na současný stav škol i na změny, ke kterým za dobu, kdy působí ve školství, respektive na jejich aktuální škole, došlo, a jak je vnímají. Dotazníkové šetření probíhalo online formou v červnu až červenci 2025 na vzorku 1038 respondentů (380 ředitelů + 658 učitelů) ze všech regionů ČR.



0 komentářů:
Okomentovat