Olomoučtí radní schválili sloučení některých mateřských a základních škol. Udělat to vlastně museli, podle novely školského zákona se totiž povinné slučování má týkat škol, ve kterých je méně než 180 žáků, pokud je v obci více škol. V Olomouci se má sloučit například prvostupňová škola v Olomouci – Droždíně se školou v sousední čtvrti Svatý Kopeček.
Zdroj: iRozhlas.cz
20.10. 2025
Jedna
skupina dětí právě odchází na venkovní hřiště, druhá část třídy zůstává v
tělocvičně malé droždínské školy. Ta má celkem pět tříd a 83 žáků.
Děti se s
paní učitelkou připravují na atletické cvičení. Ředitelka Kateřina Konečná se
zase připravuje na sloučení se základní školou na nedalekém Svatém Kopečku. „Je
to čerstvá zpráva, nicméně už rok se o tom mluví ve veřejném prostoru. Nějakým
způsobem jsme to museli přijmout, protože je to věc, která je daná zákonnou
vyhláškou,“ říká Konečná.
Má čas
dva roky, kdy je nejzazší zákonný termín. Ale je jí to líto, droždínská škola
se totiž osamostatnila před 25 lety a získala pověst inovátora.
„Snažíme
se vytvářet školu, která je zaměřená na osobnostně-sociální rozvoj. Snažíme se,
aby se děti podílely na životě školy. To, na čem stavíme, je partnerský
přístup, ať k rodičům, tak i dětem. Spousta věcí, které se nyní zavádí jako
moderní, u nás zdomácněla a praktikujeme je 30 let,“ popisuje ředitelka.
Rozdílný
vzdělávací program
O velké
finanční úspoře se podle ředitelky při slučování nedá mluvit. Ušetří se jen na
jejím ředitelském platu: „Co se týče snížení počtu učitelů nebo
nepedagogických zaměstnanců, tam se domnívám, že rezervy nemáme.“
Náměstek primátora Viktor Tichák z koalice ProOlomouc a Piráti problém ve slučování nevidí. Oba ředitelé už teď úzce spolupracují. Jediné úskalí je podle něj v rozdílném vzdělávacím programu. „Já bych to rád vedl tak, aby ty dva vzdělávací programy zůstaly i ve sloučené organizaci. Tím pádem se nic moc zásadního nezmění, hlavně pro rodiče a děti,“ míní Tichák.
Podle
informací ministerstva školství je v Česku aktuálně téměř 4300 škol. Slučování
se týká jen obcí, které zřizují více škol a v této skupině jsou podle
ministerstva pod hranicí minimální velikosti necelé dvě tisícovky školských
zařízení.
Integrace
škol je celoevropským trendem. Například Estonsko jde cestou slučování obcí,
Rakousko podporuje svazkové školy a Francie zase spojuje mateřské a základní
školy do takzvaných škol primárních.



0 komentářů:
Okomentovat