Jen díky speciálním školám může část dětí absolvovat školní docházku. Jenže míst není dost, část rodičů je tak odkázaná na individuální vzdělávání. V Praze je situace vážná. Seznam Zprávy zjišťovaly, jak vypadá.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz 3. 10. 2025. Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Voní to
tady novotou. Nejen část speciální školy, která se slavnostně otevřela teď na
konci září. Nedávno Diakonie Českobratrské církve evangelické dodělala
i původní křídlo, takže barvami září škola jak zvenku, tak zevnitř.
A hlavně sem může z roku na rok místo 80 dětí chodit
o 24 víc – tedy 104 žáků. Šest z nich má místo také
na novém internátu.
Nevypadá
to jako příliš velké zvětšení, ale jsme ve škole speciální, kde jsou třídy
většinou po šesti nebo sedmi dětech, tady v pražské Michli jich mají
dokonce osm nebo devět. Takže 24 dětí jsou tři celé třídy.
A
mimochodem jde přesně o takový počet dětí, které ještě v létě vůbec nevěděly,
jestli budou moct do nějaké školy nastoupit – 24 dětí a jejich
rodiče marně hledali místa a reálně se smiřovali s tím, že si je
budou muset nechat doma. Ačkoliv má stát ze zákona povinnost jim místa
zajistit.
Kdyby
shodou náhod zrovna Diakonie nerozšiřovala kapacity, jen těžko by se nakonec se
zářím podařilo všechny děti mezi školy rozdělit. Už v roce 2023 navíc
zdvojnásobili počet přijatých žáků. Chodí sem děti se středním a těžkým
mentálním nebo kombinovaným postižením a s těžšími formami autismu.
„Za nedostatkem kapacit v Praze je
několik faktorů,“ vysvětluje ředitel školy Milan Černý při prohlídce
zmodernizované školy.
„Jednak
stále nastupují děti ze silných ročníků, k tomu se do Prahy stěhuje
spousta lidí za prací, a to včetně cizinců, a je potřeba připočíst
i uprchlickou krizi. Výsledkem těchto tří faktorů je, že rodiče jsou
zoufalí a marně hledají místa,“ dodává ředitel, že by rádi pomohli
i dalším, ale kapacity mají naplněné.
Ve třídě
je šrumec
Jak už
bylo řečeno, třídy mají po osmi nebo devíti žácích. Víc není ani moc
představitelné, že by učitelé a asistenti zvládli. Můžu to na vlastní oči
posoudit i při krátkých návštěvách tříd.
V jedné
nás okamžitě zdraví malý Vasil. S každým návštěvníkem si skoro až obřadně
podává nejdřív pravou, a pak rovnou i levou ruku. Dvě děti jsou
zabrané do stolní hry u stolečku. Čtvrtého žáka uklidňuje na klíně
učitelka, další se schovává za tabulí, šesté dítě je v sedacím pytli
v rohu s asistentkou, sedmé chodí dokola po třídě, no a s
posledním žákem je zrovna mimo učebnu druhá asistentka.
A stačí
chvíle a všechno je jinak. Vasil s námi najednou vybíhá, že by
pokračoval také v prohlídce. Asistentka musí za ním, mezitím potřebuje
uklidnit zase jiné dítě. Další už neudrží pozornost a učitelka se mu musí
naplno věnovat.
Pro
zdejší děti neexistuje ani jiná alternativa výuky. Mimochodem většina autistů,
kterých mají úplně nejvíce, nemluví. A nejde o žádné popření inkluze,
naopak jinde by se žáci jen těžko mohli naučit starat co nejvíce sami
o sebe anebo zažít úspěch. Rodiče o místa ve speciálních školách
stojí proto, že přesně tohle vědí.
Stres,
nervy a pak obrovská úleva
Místo pro
svého syna nemohla sehnat dlouho ani Jana (příjmení si přála neuvádět).
Přihlásili se do všech čtyř škol v různých částech Prahy, které byly
ochotné ho přijmout, vzhledem k jeho formě postižení. Skončili jako číslo
v losovacím pytlíku, nikde ale neměli štěstí. Všude skončili hluboko pod
čarou.
„Komunikovali
jsme s běžnou spádovou školou, která se snažila s námi hodně
spolupracovat. Ale když slyšeli, jak na tom syn je, tak bylo jasné, že to
nebudou zvládat. Měla jsem za úkol sehnat osobního asistenta, ale my na něj
čekáme víc než rok,“ popisuje Jana, že nebylo možné ho takhle narychlo získat,
před nimi v pořadníku je osmdesát dalších dětí.
Jak mi
popisuje, bylo to pro celou rodinu obrovsky náročné období. Nejistota, jestli
se nějaká škola najde. K tomu samotná obrovsky náročná péče o dítě
s autismem, které nemluví, a ač s předpubertálním tělem, ve
spoustě činností je na úrovni dvouletého dítěte. K tomu se stará ještě
o čtyřletého syna.
„Ani si
nedokážete představit, jak obrovský kámen ze srdce nám spadnul,“ popisuje
šťastnou chvíli, když zkusila oslovit i všechny další školy a z jedné
jí se začátkem školního roku napsali, že jedno volné místo mají.
A omlouvá
se, že se jí při hovoru občas zaleskne v očích slza. Aby ne. Těžko se
člověk vžívá do situace rodiny, které stát navzdory zákonným jistotám nedokáže
zajistit místo ve vhodné škole, ještě když jde o dítě, které vyžaduje
náročnou péči 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.
Kde
otevřeli, znova otevírat nebudou
Tohle je
případ jedné rodiny. V podobné situaci byly letos jen v hlavním městě
a středních Čechách desítky dalších. Nakonec se s vypětím všech sil
podařilo situaci vyřešit, jak ostatně i Seznam Zprávy informovaly.
Potíž ale
je, že vypjaté budou zápisy i po Novém roce. Magistrát hlavního města Prahy
už teď ví, že se bude muset obsazovat každé místo, které se podaří
s vypětím všech sil vytvořit.
„Kapacit
je doopravdy málo a snažíme se je navyšovat každým rokem tak, aby děti,
které do těch škol patří, a rodiče je tam chtějí umístit, se skutečně dostaly,“
přiznává pražský radní pro školství Antonín Klecanda (STAN) s tím, že bude
potřeba navýšení zhruba o 100 míst.
Ve
speciálních školách to totiž nefunguje tak, že odejde poslední ročník
a otevře se v dalším školním roce nová třída. Třeba Diakonie ví, že
přijme maximálně jednotlivce. A to nejen příští rok, ale i v dalších
letech. Přesouvaly tady třídu mateřské školy, z přípravné třídy udělaly
základní, suma sumárum z toho vychází, že mají největší část dětí
prvostupňových, takže jim začnou ve větších počtech odcházet až za několik let.
„Dva roky
budou pro rodiče krizové. Příští rok nic otevírat nebudeme. Máme všechny děti
na prvním stupni, skoro nikdo nám nebude odcházet. Příští rok vyjdou ze školy
tři ze 156 našich dětí,“ dodává Černý. Do celkového čísla počítá
nejen kompletně rekonstruované pracoviště v Michli, ale také další části
škol ve Stodůlkách a Strašnicích.
Děti
umístíme, věří ředitel
Řada tedy
padne v příštích letech na další školy a bude potřeba daleko větší
koordinace a spolupráce, a to nejen mezi řediteli, ale samozřejmě
zřizovatelem, poradnami a speciálně vzdělávacími centry (SPC), které mají
všechny informace o dětech, co se do škol chystají.
„Je
potřeba se připravit na zápis pro školní rok 2026/27, protože dětí bude také
hodně. Nemáme úplně přesná čísla, některá SPC říkají, že jich bude stejně,
jinde, že méně. Připravujeme se ale na zhruba stejný počet, tedy aby bylo
minimálně 100 míst,“ říká ředitel pražské Základní školy speciální
Chotouňská Matěj Palatý.
Přesunuli
jsme se do pražských Malešic, odkud během léta právě ředitel Palatý koordinoval
snahy všech ředitelů, aby se podařilo najít místo pro každé dítě.
I tady
jsou na samotné hraně svých možností, což se dá ilustrovat velmi jednoduše.
Učitelé nemají kabinety, místo sborovny se setkávají v jediném větším
prostoru školy – jídelně, a to proto, že každá místnost je
využita jako učebna nebo další prostor pro děti.
„Můžu ale
ujistit rodiče, že děti budou umístěné tak, jak mají být. Tedy děti,
s podpůrným opatřením čtvrtého nebo pátého stupně (nejvyšší možné
stupně podpory žáků s postižením, pozn. red.) ve speciálních školách,
kam si myslím, že patří. Nechceme, aby se opakovaly stresy rodičů kolem
losování nebo nejistoty, jestli se jejich dítě vůbec do školy dostane,“ dodává
Palatý, že by letos mohlo být jasno už třeba v březnu, a ne až na
sklonku dalšího školního roku.
Celá
tahle velká pražská snaha všech ředitelů, hlavního města a městských
částí, rodičů a odborníků z poraden a center, probíhá na pozadí
debaty o budoucnosti inkluze. Volby odšpuntovaly u většiny stran
různé plány na proměnu společného vzdělání, od různé formy revize (např. ODS
a ANO), až po její zrušení (SPD a Motoristé).
Vypadá
to, že by minimálně značná část politické reprezentace ráda viděla větší počet
dětí, které potřebují nějakou formu podpory, ve speciálních školách.
Třeba
v Praze a Středočeském kraji se ale zatím horko těžko daří zajistit
tohle vzdělávání i rodinám, které o ně stojí, a dětem, pro něž
je to jediná alternativa. A rádi by viděli nějakou silnější podporu, vyjma
obecných frází.
„Věřím,
že i díky chystané přístavbě naší školy si s tím do budoucna
poradíme. Ale všechno je to samozřejmě o financích. Byl bych hrozně rád,
kdyby se i politici zamysleli nad tím, že je potřeba dodržet slib, aby
učitelé konečně dosáhli 130 procent průměrné mzdy, i když napočítané
z předloňska. Zaslouží si to. A tímto zvu všechny politiky, ať se
přijdou podívat k nám do školy,“ uzavírá výzvou ředitel Palatý.
0 komentářů:
Okomentovat