Pavel Škramlík: Cesta k dobré škole vede přes pohodu jejího týmu

čtvrtek 16. října 2025 ·

Téma wellbeingu nabývá stále důležitějšího významu nejen ve školním prostředí. Kniha Wellbeing ve škole: Jak zařídit, aby se do školy její pracovníci těšili přináší komplexní pohled na to, jak zajistit duševní pohodu a kvalitní pracovní podmínky pro učitele i nepedagogické pracovníky.

 

Zdroj: časopis Řízení školy 9/2025, 23. 8. 2025

 

Autoři knihy1) kladou důraz na to, že podpora wellbeingu je nezbytnou součástí udržitelného fungování škol. Tato publikace inspiruje vedení škol i jejich zřizovatele, kteří mohou významně přispět k vytváření zdravého a motivujícího prostředí.

 

Z praxe ředitele školy vím, že pedagogický lídr má zásadní roli v péči o vztahy na pracovišti. Spokojený učitel totiž znamená spokojený žák a to má pozitivní vliv na celý školní systém, tedy i na rodiče a zřizovatele. Právě tento komplexní přístup ke kultuře wellbeingu ve školním prostředí kniha výstižně rozpracovává a přináší konkrétní postupy, jak jej dosáhnout.

 

Publikace je přehledně členěna do kapitol, které čtenáře vedou od základního představení pojmu wellbeing až k návrhům konkrétních opatření. Autoři vysvětlují, co wellbeing znamená nejen pro jednotlivce, ale i pro celou školní komunitu. Zvláštní pozornost je věnována pracovnímu wellbeingu, který zahrnuje fyzickou, emocionální i profesní pohodu všech pracovníků školy.

 

Opatření pro dosažení kvalitního pracovního prostředí jsou rozdělena do tří hlavních oblastí: Kultura a prostředí, Učení a Partnerství a spolupráce. Kniha obsahuje konkrétní příklady z praxe – od zavedení relaxačních zón přes renovaci učitelských kabinetů až po aktivity podporující týmovou spolupráci, například společné výjezdní akce či učitelské kluby. Autoři nezapomínají ani na systémová opatření, jako jsou transparentní odměňování, snížení administrativní zátěže nebo organizace školení zaměřených na prevenci syndromu vyhoření. Praktickým nástrojem je možnost evaluace stávajícího stavu podpory wellbeingu. 


Autoři zdůrazňují význam odborného zázemí, samostatná kapitola je věnována roli školního poradenského pracoviště v podpoře wellbeingu. Kromě toho kniha nabízí také nástroje pro zhodnocení stávajícího stavu podpory wellbeingu ve škole a plánování konkrétních opatření. Kapitolám nechybějí odkazy na data a autentické citace ředitelů škol, což zvyšuje důvěryhodnost celé publikace.

 

Jednou z největších předností knihy je její praktičnost a zaměření na reálná, přenositelná opatření. Autoři nejen vysvětlují teoretické koncepty wellbeingu, ale také přinášejí přesné návody, jak je zavést do každodenního provozu školy. Kniha se čte velmi snadno díky jasné struktuře a srozumitelnému jazyku. Příklady ze škol, jako například zavedení klidových místností nebo pravidelné třídnické hodiny, činí text důvěryhodným a snadno aplikovatelným. Dalším přínosem je důraz na systematický a dlouhodobý přístup k podpůrným opatřením, což vybízí k tomu, aby se vedení školy tématu věnovalo dlouhodobě, ne jen nahodile.

 

Kniha Wellbeing ve škole: Jak zařídit, aby se do školy její pracovníci těšili nabízí ucelený pohled na to, jak podpořit duševní pohodu a pracovní spokojenost zaměstnanců škol, což má přímý vliv na kvalitu vzdělávání i životní pohodu žáků. Zdůrazňuje důležitost spolupráce a vytváření pozitivního pracovního prostředí, z něhož profitují všichni – vedení školy, pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci, ale i žáci a jejich rodiče. Prostřednictvím konkrétních příkladů a nástrojů kniha ukazuje, že zlepšení školního prostředí je dosažitelným cílem. Je inspirativní a skvěle využitelná v praxi. Pomáhá čtenářům stát se hybateli změn na úrovni každé školy a ukazuje, že cesta k dobré škole vede přes pohodu jejího týmu.

 

 

 

 

____________________________

 

(1) Felcmanová, L. a kol.: Wellbeing ve škole: Jak zařídit, aby se do školy její pracovníci těšili. Praha: Wolters Kluwer, 2025. ISBN 978-80-286-0254-3.

 

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger