Téma wellbeingu nabývá stále důležitějšího významu nejen ve školním prostředí. Kniha Wellbeing ve škole: Jak zařídit, aby se do školy její pracovníci těšili přináší komplexní pohled na to, jak zajistit duševní pohodu a kvalitní pracovní podmínky pro učitele i nepedagogické pracovníky.
Zdroj: časopis Řízení
školy 9/2025, 23. 8. 2025
Autoři
knihy1) kladou důraz na to, že podpora wellbeingu je nezbytnou
součástí udržitelného fungování škol. Tato publikace inspiruje vedení škol i
jejich zřizovatele, kteří mohou významně přispět k vytváření zdravého a
motivujícího prostředí.
Z praxe
ředitele školy vím, že pedagogický lídr má zásadní roli v péči o vztahy na
pracovišti. Spokojený učitel totiž znamená spokojený žák a to má pozitivní vliv
na celý školní systém, tedy i na rodiče a zřizovatele. Právě tento komplexní
přístup ke kultuře wellbeingu ve školním prostředí kniha výstižně rozpracovává
a přináší konkrétní postupy, jak jej dosáhnout.
Publikace
je přehledně členěna do kapitol, které čtenáře vedou od základního představení
pojmu wellbeing až k návrhům konkrétních opatření. Autoři vysvětlují, co
wellbeing znamená nejen pro jednotlivce, ale i pro celou školní komunitu.
Zvláštní pozornost je věnována pracovnímu wellbeingu, který zahrnuje fyzickou,
emocionální i profesní pohodu všech pracovníků školy.
Opatření pro dosažení kvalitního pracovního prostředí jsou rozdělena do tří hlavních oblastí: Kultura a prostředí, Učení a Partnerství a spolupráce. Kniha obsahuje konkrétní příklady z praxe – od zavedení relaxačních zón přes renovaci učitelských kabinetů až po aktivity podporující týmovou spolupráci, například společné výjezdní akce či učitelské kluby. Autoři nezapomínají ani na systémová opatření, jako jsou transparentní odměňování, snížení administrativní zátěže nebo organizace školení zaměřených na prevenci syndromu vyhoření. Praktickým nástrojem je možnost evaluace stávajícího stavu podpory wellbeingu.
Autoři zdůrazňují význam odborného zázemí, samostatná kapitola je věnována roli školního poradenského pracoviště v podpoře wellbeingu. Kromě toho kniha nabízí také nástroje pro zhodnocení stávajícího stavu podpory wellbeingu ve škole a plánování konkrétních opatření. Kapitolám nechybějí odkazy na data a autentické citace ředitelů škol, což zvyšuje důvěryhodnost celé publikace.
Jednou z
největších předností knihy je její praktičnost a zaměření na reálná,
přenositelná opatření. Autoři nejen vysvětlují teoretické koncepty wellbeingu,
ale také přinášejí přesné návody, jak je zavést do každodenního provozu školy.
Kniha se čte velmi snadno díky jasné struktuře a srozumitelnému jazyku.
Příklady ze škol, jako například zavedení klidových místností nebo pravidelné
třídnické hodiny, činí text důvěryhodným a snadno aplikovatelným. Dalším
přínosem je důraz na systematický a dlouhodobý přístup k podpůrným opatřením,
což vybízí k tomu, aby se vedení školy tématu věnovalo dlouhodobě, ne jen
nahodile.
Kniha Wellbeing
ve škole: Jak zařídit, aby se do školy její pracovníci těšili nabízí
ucelený pohled na to, jak podpořit duševní pohodu a pracovní spokojenost
zaměstnanců škol, což má přímý vliv na kvalitu vzdělávání i životní pohodu
žáků. Zdůrazňuje důležitost spolupráce a vytváření pozitivního pracovního
prostředí, z něhož profitují všichni – vedení školy, pedagogičtí a
nepedagogičtí pracovníci, ale i žáci a jejich rodiče. Prostřednictvím
konkrétních příkladů a nástrojů kniha ukazuje, že zlepšení školního prostředí
je dosažitelným cílem. Je inspirativní a skvěle využitelná v praxi. Pomáhá
čtenářům stát se hybateli změn na úrovni každé školy a ukazuje, že cesta k
dobré škole vede přes pohodu jejího týmu.
____________________________
(1) Felcmanová, L. a kol.: Wellbeing ve škole: Jak zařídit, aby se do školy její pracovníci těšili. Praha: Wolters Kluwer, 2025. ISBN 978-80-286-0254-3.
0 komentářů:
Okomentovat