Vysokoškolské kredity by mohli žáci získávat už na středních školách. Plán, který chce rozpracovat Ministerstvo školství tak, aby takový postup byl běžnější než dnes. Podle zákona to je možné, ale cesta k tomu je složitá.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
14. 10. 2025
Na
střední škole si zapíšete volitelný předmět, který běží ve spolupráci s vysokou
školou. Splníte ho a rovnou za něj dostanete i kredity. Ty se vám pak
započítají do studia, když pak budete pokračovat na vysoké škole.
Plán,
který chce ještě dosluhující vedení Ministerstva školství dotáhnout do té míry,
aby vznikl jakýsi návod, jak takovou možnost žákům nabídnout. A jak postupovat
v případě spolupráce mezi střední a vysokou školou.
„Rád
bych, aby k tomu vznikla metodika,“ říká náměstek ministra školství Jiří Nantl
(ODS).
A rovnou
popisuje, že by výuka formálně spadala pod celoživotní vzdělávání, a potřeba by
tak bylo pouze vyřešit přenos certifikátu o jeho splnění mezi školami.
„Umožnilo
by to zrychlení studia a jeho individualizaci,“ věří Nantl.
Z pohledu
zákona by totiž žádná úprava nebyla potřeba. Už dnes mohou za splnění určitých
podmínek středoškoláci na vysoké škole studovat.
„Třeba
některé fakulty Masarykovy univerzity umožňují, aby středoškoláci navštěvovali
předměty, které se jim v případě přijetí uznají do studia, pokud je úspěšně
absolvují,“ říká Tomáš Kašparovský, předseda Rady vysokých škol a děkan
Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.
Problém
samozřejmě je, že to rozhodně není snadná cesta. Spíš naopak. V současné době
je to jen pro pár nejmotivovanějších žáků, kteří se vůbec o cestě takového
mimořádného studia dozví, dokážou si domluvit se svou střední, že je bude na
příslušné předměty pouštět, a také si studium zaplatí.
„Měl jsem
nedávno žáka, který u nás od třetího ročníku zároveň docházel na Matfyz.
Podmínkou samozřejmě bylo, že mu studium uznají ve chvíli, kdy přinese
maturitní vysvědčení. Ale to jsou výjimky. Pro studenty je to velmi náročné a
bez výrazné podpory střední školy to nejde,“ popisuje Radko Sáblík, ředitel
Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia, kde jsou zvyklí žákům při
jejich studiu vycházet vstříc různou formou individualizace.
Mimochodem
na jaře odmaturoval na jeho škole ročník, který byl součástí pokusného
ověřování Ministerstva školství k distanční výuce. Do školy tedy žáci chodili
jen čtyři dny v týdnu, pátý měli samostudium.
„Třetina
navíc byla zařazena i v našem programu pro talentované a aktivní studenty,
takže do školy chodila ještě méně. Polovina ročníku přitom odmaturovala s
vyznamenáním. Proto já bych určitě větší prostupnost středních a vysokých škol
podpořil,“ dodává Sáblík.
Jen 0,3 %
nadaných dětí?
Zrovna v
minulém týdnu pořádala Univerzita Karlova odbornou diskuzi k tématu, které se
prostupnosti vysokoškolského studia týká. Hlavním bodem byly takzvané
mikrocertifikáty, tedy krátké studijní programy, které jsou vhodné pro lidi na
pracovním trhu, kteří si chtějí velmi konkrétně rozšířit znalosti nebo změnit
svou pracovní trajektorii.
„Už
dneska podstatná část lidí čelí tomu, že nevystačí s tím, co se naučili na
škole potažmo na vysoké škole v předchozím stadiu života. To, čím se stali po
vystudování, nestačí, ale musejí se dále vzdělávat,“ uvedl během debaty
analytik trhu práce z Alma Career Tomáš Ervín Dombrovský.
Tenhle posun ve vnímání vlastního vzdělávání
by tedy mohl začínat už na střední škole, kde by studium nebylo zcela vázané
jen na školu, kde je žák zapsaný.
„Budu moc
ráda, když podpora talentů bude Ministerstvem školství uchopena tak, aby to i
pro nás bylo o něco snazší, protože dnes je takové studium spojeno s celou
řadou úkonů komplikujících situaci,“ říká rektorka Univerzity Karlovy Milena
Králíčková a dodává také příklad z Matematicko-fyzikální fakulty, kde několik
věkem ještě středoškoláků už dnes studuje.
Podle ředitele Sáblíka by se tak status nadaných dětí měl úplně zrušit. A ne kvůli tomu, že nadaných žáků je málo, ale zcela naopak. „Na mou školu chodí 730 žáků. A nadaných je z toho 730,“ dodává Sáblík s tím, že takto bychom měli přistupovat k podpoře dětí obecně, protože každý má na něco talent.
0 komentářů:
Okomentovat