Celá Evropa se snaží dále neizolovat duševně nemocné v ústavech na okrajích měst, ale zařadit je do společnosti. A také masivně zlepšit dostupnost služeb pro kohokoliv, nejen diagnostikovaným pacientům. Všechny státy přitom bojují s nedostatkem psychiatrů. Podle prezidenta organizace bojující za modernizaci evropské péče o duševní zdraví Mental Health Europe Andreje Vršanského ale není cesta jen v navyšování jejich počtu. Změnit se musí celý systém.
Markéta Hronová: Víc psychiatrů nebude. Péče o duši má fungovat spíš na principu anonymních alkoholiků
Jitka Polanská: Nedostatek pracovních sil školy nevyřeší, rekvalifikace jsou obří téma dneška, říká expert Svazu průmyslu a dopravy
Zástupce ředitelky Sekce vzdělávání Svazu průmyslu a dopravy ČR Miloš Rathouský je ve vzdělávacích kruzích jako doma. Účastní se diskuzních fór na různá témata vzdělávací politiky, na kterých zprostředkovává perspektivu zaměstnavatelů. Mluvili jsme s ním o probíhající inovaci oborové soustavy, což není jen seskupení učebních oborů do větších celků a zpřehlednění celého systému pro žáky, ale i pokus o odstranění bariér mezi vyučením a maturitou. Součástí aktuálních snah ministerstva školství o reformu středního vzdělávání je také zavedení všeobecného lycea. Proč to narazilo na velký odpor zejména technických odborných škol a regionálních aktérů?
Zdroj: EDUin
27. 1. 2025
Co vás
dovedlo do Sekce pro vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů Svazu průmyslu
a dopravy? Životní a profesní dráha bývají klíčem k postojům a názorům.
Jsem z Kladna, a když se tam na začátku 90. let rozsypala
Poldovka, Kladenské železárny Poldi, kam bych jinak asi po vysoké škole
technického směru zamířil, nastoupil jsem na střední odbornou školu a šel
učit odborné předměty. Vydržel jsem to třináct let, pak jsem vyhořel. Výpověď
jsem podával uprostřed školního roku. Poté jsem čtyři roky pracoval
v Národním ústavu odborného vzdělávání, který se zabýval mimo jiné
kurikulem – vzdělávacími
programy pro odborné školství. Také jsem měl v rámci jeho nástupnické
organizace, Národního ústavu pro vzdělávání, na starosti projekt Europass, to
mě bavilo. Vydávali jsme například dodatky k osvědčení středního vzdělání
v souladu s Evropským rámcem kvalifikací.
No
a následně jsem dva roky šéfoval Odboru středního, vyššího odborného
a dalšího vzdělávání na ministerstvu školství. Pak ale přišel ministr
Dobeš a měl představy o fungování ministerstva, se kterými jsem se
neztotožňoval. Musel jsem odejít, jinak by se to podepsalo na mém zdraví. A zakotvil
jsem na Svazu průmyslu a dopravy, v roli, řekl bych, seniorního
poradce pro oblast vzdělávání.
Zdá se
mi, že máte až překvapivě blízko k pohledu ředitelů odborných škol na
vzdělávací politiku, což je možná dané vaším dřívějším působením na odborné
škole.
Samozřejmě mám nějaký background, zkušenosti, kontakty. Pravdou je, že my jako
Svaz máme s odbornými školami těsnou a skvělou spolupráci, máme
jejich zástupce v různých poradenských tělesech. Až to někdy musím ředit,
abychom opravdu vyjadřovali zaměstnavatelský názor, a ne názor odborných
škol. Naše regionální zastoupení, regionální kanceláře mají kontakty se školami
v regionech. Nejaktivnější zástupci škol jsou v našich expertních
týmech. Řekl bych, že zhruba kolem 20 % je ze škol.
Jak
vlastně Svaz průmyslu ovlivňuje vzdělávací politiku, jakými mechanismy?
Je to střešní organizace firem – zaměstnavatelů, podobně jako
Hospodářská komora, i když ta má trochu jiný status. Mimo jiné
připomínkujeme návrhy legislativy, které se týkají vzdělávání, jsme zváni na
různá fóra, kde se o připravovaných změnách mluví, a tam
zviditelňujeme perspektivu trhu práce. Podílíme se i na přípravě reforem,
nominujeme členy pracovních skupin a máme své zástupce v oborových
platformách.
Současný
ministr školství a jeho tým se snaží středoškolské odborné vzdělávání
reformovat. Viditelná je takzvaná Inovace oborové soustavy (IOS), ale kontext
reformy je širší, nejde jen o to zredukovat počet učebních oborů. Vidíte
aktuální snahu ministerstva jako přínosnou, a pokud ano, v čem?
Když se ptáte na osobní názor, řekl bych, že reforma je potřeba. Je to
téma, o kterém se mluví dlouho, naostro se začalo jednat před dvěma lety,
kdy jsme byli přizváni k účasti na restrukturalizaci oborů. Nominovali
jsme členy pracovních skupin, které na IOS donedávna pracovaly. Také jsme
součástí oborových platforem, těch je celkem pět, které výsledky té inovace
nějak komentují, supervizují.
Trh
práce a jednotlivé pracovní pozice se rychle vyvíjejí a je třeba na
to brát ohled. Nejde ani tolik o to, kolik těch oborů je, jako spíš
o to, aby žáci středních škol, učebních oborů, dostali během studia nějaký
širší odborný základ a zároveň dostatečnou profilaci. Je důležité skloubit
tyhle dvě věci dohromady, tak, aby po škole mohli začít pracovat. Nebo mohli
jít podnikat, abychom nezapomínali na tuhle možnost. Nicméně, žák si má ze
střední odborné školy odnést nějakou kvalifikaci, a to i kdyby třeba
nakonec nedělal maturitu.
Rád
bych ale zdůraznil, že jde i o vzdělávání dospělých, celoživotní
vzdělávání. Jde o něj víc, než si připouštíme. Je to gigantické téma
dneška. Firmám, které mají nedostatek pracovních sil a volají po tom, aby
jim školy dodaly víc vyučených mladých lidí, říkám: „Nejvzácnější zaměstnanec
je váš současný zaměstnanec. Ty dvě procenta pracovní síly, které školy dokážou
každoročně vyprodukovat, váš nedostatek v žádném případě nevyřeší, ani
v tom nejlepším scénáři. Cestou je naopak investice do stávajících
zaměstnanců a jejich rekvalifikace, a také podpora změny zaměstnání.“
Na to by se měly napřít reformní síly státu i zaměstnavatelů.
Nepovažujete
za důležité, že má být méně oborů? Celý systém je nyní nepřehledný a žáci
se v něm nevyznají, technické nuance jim v patnácti nic neříkají.
Větší přehlednost vítám, s ministerstvem a konkrétně náměstkem
ministra Jiřím Nantlem, který má Inovaci oborové soustavy na starosti, tenhle
pohled na věc sdílím. Jen vždy zdůrazňuji, že méně oborů nemá znamenat méně
žáků, ale jen to, že víc žáků bude mít na vysvědčení stejný základní obor.
Na
kulatém stole věnovaném této redukci se mluvilo o tom, že nakonec je
zrušených oborů jen málo, a jako příklad se uváděl dlaždič
a štukatér. Důvodem, který uvedl zástupce NPI, je, že se v nich
v celé republice aktuálně učí minimum žáků, myslím, že padlo číslo pět.
Překvapilo mě, že se uvažování nebo aspoň vysvětlení odvíjelo čistě od poptávky
po studiu, a ne od potřeb. Čekala bych, že se bude spíš řešit, zda jsou to
obory důležité, nebo ne. Jestli jsou atraktivní nebo mají špatnou pověst, je
jiná věc. Už nepotřebujeme lidi, kteří umí udělat štukatérskou práci nebo
hezkou dlažbu?
To je myslím dobrá připomínka. Když aktuální oborová soustava vznikala,
byl to poněkud živelný proces, některé obory jsou teď velmi široké, jiné zase
úzké. V celkové snaze o nějakou redukci může dojít i na škrtání
tam, kde to třeba není úplně promyšlený zásah. Možná je to ale spíš tak, že se
tyto obory schovají pod širší sjednocující pojem. Problém ovšem je, že školy
jsou nějak vyprofilované, a když uděláme obecný obor „práce ve
stavebnictví“, není tím zaručeno, že škola, která ho bude nabízet, naučí žáky
všechno včetně dlažby a štuků. Mnohé školy na to nebudou mít ani vybavení,
ani učitele.
Ještě
k otázce té atraktivity, v souvislosti s Inovací oborové
soustavy. Podle nového návrhu by žák vždy vstupoval do oboru, který může být
zakončen maturitou. H obory, což jsou učební obory bez maturity, a L
obory, což jsou učební obory končící maturitou, by mohly být klasifikovány pod
jedním kódem. Myšlenka je taková, že výuka by byla od začátku koncipovaná jako
v maturitním oboru, ale ve třetím ročníku by žák získal výuční list.
I kdyby maturitu nakonec neudělal, měl by ucelenou kvalifikaci. To je
podle mě dobrá cesta. Problém je ale v tom, že distribuce oborů
v regionech je různá, a ne všechny školy jsou schopné obor učit
v rozsahu maturitního vzdělávání. To je otázka pro zřizovatele, pro
kraje.
Pojďme
se vrátit k tomu, jak probíhala práce na seskupení oborů do širších celků.
Začátek celého procesu byl participativní, měli jsme lidi
v pracovních skupinách a do května minulého roku jsme byli všichni
tak nějak naladěni na stejnou notu. Pracovní skupiny byly zároveň supervizovány
oborovými platformami, a nebyl rozpor s ministerstvem. Od května
minulého roku bylo ale najednou ticho po pěšině.
Výstupy
pracovních skupin převzal Národní pedagogický institut (NPI) a pak
s nimi nějak pracoval. V zadání měly pracovní skupiny velkou
autonomii, ale pak už bylo na NPI, jak s výsledky jejich práce naloží. To,
jak s tím naložili, nám bohužel neukázali, a koncem loňského roku
rovnou poslali návrh do veřejného připomínkování. Tvůrcům návrhu se samozřejmě
nelíbí, že jsou najednou deklasováni na jednu skupinu veřejnosti a že
neměli možnost se s tím, co jde ven, seznámit předem. Já dávám příklad
trojstupňové rakety. Jednotlivé kroky musí na sebe navazovat: nejdřív to měly
projednat pracovní skupiny, návazně oborové platformy a pak teprve mělo
ministerstvo jednat. Řízení celého projektu ze strany NPI nebylo profesionální.
To mi připomíná stesky kolem tvorby RVP pro základní vzdělávání. Co se stalo
poté, když jste si na to stěžovali?
Měli jsme poměrně zásadní schůzku se zástupci ministerstva a NPI.
Řekli jsme si, že co se stalo, nedá se vrátit, a dohodli se, že proces
připomínkování návrhu ze strany pracovních skupin a oborových platforem poběží
jaksi paralelně s tím veřejným. Možná státní správa podcenila, že to je
důležité pro akceptaci té změny ze strany důležitých aktérů.
Posuňme
se od procesu reformy k její filozofii. Odborné školy se dlouhodobě
potýkají s nižší prestiží, než by chtěly mít. Podle vás mají negativní
pohled na střední odborné školy do určité míry na svědomí média. V jakém
smyslu?
Vždycky si najdou nějakého experta, který řekne, že když jdou děti na
učňák, jsou v životě odepsané a musí dělat do smrti u pásu. Teď
to trochu zjednodušuji, ale vyznění je takové. Ta novinářská zkratka pak ve
veřejném prostoru působí, má vliv na to, jak o učilištích přemýšlejí
rodiče. Přitom celá věc je daleko složitější. Už jen to, že jsme hodili do
jednoho pytle učňovské vzdělávání a řemesla. Vnímáme to jako jedno
a totéž, ale tak to úplně není. Některá řemesla se učí i na vyšších
odborných školách a naopak, na učilištích jsou i obory, které
z vás řemeslníka neudělají.
V čem
je tedy rozdíl, jak to vnímáte vy?
Řemeslo, to je nějaká ucelená a poměrně sofistikovaná kvalifikace,
která z vás dělá samostatného dodavatele, eventuálně živnostníka. Některé
učňovské obory ale neučí řemeslo, nebo rozhodně ne celé, učí vás nějakou dílčí
věc, kterou pak uplatníte v továrně nebo třeba na stavbě či ve službách
jako řadový pracovník s poměrně nízkou kvalifikací. A tyhle dvě věci
se u nás míchají dohromady. Jako by řemeslníci patřili mezi
nízkokvalifikované. Přitom být dobrým řemeslníkem je náročná a vysoce
kvalifikovaná záležitost. Vždy to tak bylo a je to tak i nadále.
Další věc, která snižuje prestiž
učňovských škol, je bezesporu skladba žáků. Když děti v patnácti letech
třídíme podle jejich školních výsledků a aspirací, ti s nižšími
aspiracemi končí na učilištích. Gymnázia mají snadnou práci, protože do nich
nastupují bezproblémoví žáci. Už dávno říkám, že by se měla měřit přidaná
hodnota školy, zatímco teď školy vidíme jako dobré nebo špatné více méně čistě
podle toho, jaké mají žáky. Přitom jsou učiliště, která odvádějí skvělou práci
a mají s ohledem na výchozí podmínky větší přidanou hodnotu než
leckteré gymnázium.
Učňovské vzdělávání a řemesla není jedno a totéž
Lidé,
kteří hájí status učňovského vzdělávání, to dělávají dost nešikovně. Ještě
pořád je slyšet ono okřídlené: „Když budou všichni studovat, kdo bude pracovat
rukama?“ Přitom to nedává smysl. Kdo může a chce studovat a rodina ho
v tom podpoří, bude studovat. Proč se zaměstnavatelé spíš nesoustředí na
ty žáky, kteří na učilištích jsou, spíš než pošilhávat po těch, které by tam
chtěli mít? Polovina žáků po škole ze svého oboru utíká jinam
a zaměstnavatelé o ně přijdou.
Myslím, že nové vedení Svazu průmyslu a dopravy už má modernější
představy. Vývoj ve výrobě je obrovsky rychlý. Bránit tomu nejde. Když to vezmu
z druhé strany, ani o gymnazistech se nedá uvažovat tak, že jsou pro
průmysl ztracení. Část jich jde na technické vysoké školy a je třeba
přemýšlet spíš o tom, jak je v tom povzbudit.
Jasně,
ale pojďme se teď bavit o dětech, které na učňáky míří, ať už
z jakéhokoli důvodu. Jak pomoci těmto mladým lidem, aby se stali dobrými
řemeslníky? Nyní šedesát procent z nich v patnácti nemá ani základní
gramotnost. Proč není slyšet více nápadů v tomto směru? Neříkám, že to je
problém odborných škol, problém vzniká dřív, ale existuje. Společnost,
a firmy na prvním místě, by měly mít eminentní zájem na tom, aby
z učilišť odcházeli lidi s dobrým vzděláním, už jen proto, že dobří
řemeslníci zoufale chybí. Proč se tou situací urgentně nezabýváme? Jinde tolik
pologramotných učňů nemají.
Je pravda, že jsem v Dánsku viděl učňovskou školu, kde žáci oboru
dlaždič ve velké, moderní nafukovací hale skládali z kostek obří obraz
Mony Lisy a velmi je to bavilo. U nás jsou učiliště plná
demotivovaných lidí, je to často spíš sociální služba, a tihle žáci pak
zamořují prostor i těm, kteří by se něco naučit chtěli, to je známá věc.
Prostě se ve vzdělávání udržují i děti, které o dané řemeslo žádný
zájem nemají.
To je konstatování
současného stavu, ale proč to neřešíme? Za poslední roky se situace citelně
zhoršila. Přece to není tak, že u nás žijí úplně jiní lidé než
v Dánsku.
Neřešíme to, protože mnoho lidí přemýšlí postaru. Některé firmy se
zároveň pořád spokojí s tím, že mají u pásu kohokoli, hlavně že tam
někdo je, dokud to místo dokážou nějak naplnit, nepřemýšlí, co udělat jinak.
Navíc teď mohou zčásti počítat i se zahraničními lidskými zdroji.
Jsem
rozhodně pro, aby odborné školy posilovaly výuku obecných gramotností, ale ne
extenzivně, jako že se bude navyšovat počet hodin matematiky, češtiny nebo
občanky. Spíš je třeba to dělat intenzivně, aby se základní věci učily víc do
hloubky a v souvislosti s praktickými úkoly. Je také potřeba
udělat revizi všeobecně vzdělávacího obsahu ve středním odborném vzdělávání.
Byla jsem v jednom gastro učilišti, kde se žáky pracují opravdu hezky.
Prodávají své vlastní výrobky, nabízejí catering, účastní se gastro soutěží.
Pracují se stejnou skladbou žáků jako jiné školy, ale nebyla tam atmosféra
rezignace. Proč to tahle škola umí, a jiné ne?
Proto já prosazuju téma přidané hodnoty, evaluace přidané hodnoty školy.
Aby se vidělo, které školy pracují dobře a které ne. A pak se lépe
uvidí i to, jaké jsou správné recepty na úspěch.
V
některých zemích, jako je například Německo, kvalitu učňovského vzdělávání
zvyšuje duální model, zapojení firem do vzdělávání. Mohlo by to tak fungovat
i u nás?
Duál je moje Waterloo. Už se o něm bavíme tolik let, ale projde nakonec
asi návrh, který nebude pro nikoho zajímavý.
Proč?
To hned vysvětlím. Ale nejdřív ještě jednu vsuvku. Bere se jako hotová
věc, že máme velmi vysoký počet žáků v odborném vzdělávání, sedmdesát
procent, na rozdíl od západních zemí, které jsou na padesáti procentech
i méně. Ale třeba v Německu si do všeobecného vzdělávání započítávají
i některé obory, které mají odborný základ, ty by se u nás
jednoznačně počítaly do odborného vzdělávání. Neboli mezinárodní srovnání je
někdy ošemetné. Naše průmyslovky by jinde byly považované za všeobecně
vzdělávací školy.
Duální vzdělávání: změna, která zůstane na papíře?
A jak
je tedy navrženo duální vzdělávání v českém provedení?
Podle návrhu školského zákona, který byl představen na tripartitě
v květnu loňského roku, školy a firmy, ale i jiné organizace,
jako knihovny, úřady nebo nemocnice, budou moci dobrovolně vstoupit do systému,
kde část vzdělávání probíhá přímo u zaměstnavatele. Žák (respektive jeho
zákonný zástupce) uzavře smlouvu se zaměstnavatelem, který mu poskytne praktickou
výuku v souladu se vzdělávacím programem. Firmy zapojené do duálního
vzdělávání budou muset získat certifikát od příslušných zaměstnavatelských
svazů, aby byla zajištěna kvalita poskytovaného vzdělávání. Zároveň
si zaměstnavatel může vybírat, se kterými žáky smlouvu uzavře.
V čem
se to liší od současného stavu, kdy učni chodí na praxi do firem?
Firmy jsou nasmlouvané školami a nepřebírají odpovědnost za
vzdělání, takže kvalita praxe může být různá, velmi dobrá, ale i velmi
nízká.
Proč
tento nový koncept podle vás nebude nikomu po chuti?
Je to dobrovolné a může se stát, že se firmy nebudou hlásit. Na
Slovensku něco podobného zavedli v roce 2015, opsali zákon o duálním
vzdělávání z Rakouska, ale naskočily jim do toho jen zahraniční firmy,
místní neměly zájem. Po třech letech museli udělat novelu, kde firmám
přisoudili nějakou kompenzaci za jejich snahu. Obávám se, že bez nějaké
finanční pobídky se do toho nebude chtít ani těm našim. Stát navrhoval, aby se
snížil normativ na žáka a část se místo školám dala firmám, ale s tím
logicky nesouhlasí školy a ani já bych asi nechtěl, aby se to řešilo
takto, aby školy, které mají celkově hluboko do kapsy, dotovaly firmy.
V
Německu se zaměstnavatelé na duálním vzdělávání podílejí i finančně, pokud
vím. Je to tak?
Je, ale tam je dlouhá tradice a zaměstnavatel ví, že mu zaměstnanci
pak zůstanou, takže do nich investuje ochotněji. U nás je pro firmy
například možnost daňových odpočtů, ale moc se nevyužívá.
Co se
stane, když do toho zaměstnavatelé nepůjdou, jak se obáváte?
Můžeme jim říkat, že měli možnost se podílet na změně, místo aby si jen
stěžovali, a že toho využili. (směje
se) Ono také chybí poradenství na úrovni regionů, někdo, kdo by to firmám
„prodal“, někdo, kdo by se staral, aby to fungovalo. Nicméně není ani jasné,
jestli to projde parlamentem. Když ne, máme aspoň základ pro nějaké další
snažení.
Stát se
snaží posílit segment všeobecného vzdělávání a přišel s nápadem
takzvaných všeobecných lyceí. Koncept vychází z faktu, že poměrně velká
část žáků odborných škol na ně jde s tím, že pak chtějí pokračovat na
vysokou školu. Volí odbornou školu jako schůdnější alternativu ke gymnáziu,
mají podobné aspirace jako gymnazisté. Rozšířit možnosti zejména pro tyhle žáky
má všeobecné lyceum. Kupodivu se proti tomuhle plánu zdvihl velký odpor ze
strany odborných škol, nejvíce průmyslovek. A vás jsem slyšela říkat, že
by se nová všeobecná lycea v regionech otevírat neměla. Proč? Aby odborné
školy neměly konkurenci?
Je pravdou, že nedává úplně smysl cpát do žáků nějakou kvalifikaci,
s velkými náklady, pokud jdou dále na vysokou, a to na jakoukoli, což
je u nás možné. Z technické školy můžete jít na uměleckou. Proč já
budu z takových žáků dělat odborníky, když šli na mou školu
v podstatě jen kvůli maturitě, kvůli papíru?
S tímto
argumentem, který často používá náměstek ministra školství Jiří Nantl,
a já mu říkám Nantlův teorém, naprosto souhlasím. Moje námitka spočívá
v tom, jaká má být posloupnost. Souhlasím, že získání kvalifikace
a odbornosti se posouvá do terciáru, na vysoké a vyšší odborné školy,
to je trend. Ale prakticky pojaté terciární vzdělávání, ve formě profesně
zaměřených bakalářských programů, je zatím u nás slabé. Nejdřív bych
připravil pořádné pomaturitní odborné vzdělávání a pak teprve případně
ubral na odbornosti středních škol. S nadsázkou řečeno, až bude nabídka
pomaturitního odborného vzdělávání dostatečná, pak může zůstat jen pár
lyceálních směrů. Všeobecné lyceum by mohlo být dokonce takovým gymnáziem
budoucnosti. Líbí se mi jeho praktičtější přístup k výuce. Je to dobrá
myšlenka, jen se mi nezdá jako vhodné je teď prosazovat ve velkém. Ale tam, kde
školy mají nenaplněnou kapacitu, ať se klidně rozhodnou, že otevřou lyceální
třídu, ať rozšíří svou nabídku.
Mimochodem,
všeobecná lycea už existují, jsou to takzvaná kombinovaná lycea. Mají své RVP.
Muselo se opravdu zavádět nějaké nové, všeobecné lyceum? Myslím, že diskuze
kolem toho měla proběhnout. Takto je to poněkud nesrozumitelné i pro
žákovskou a rodičovskou veřejnost.
Všeobecné lyceum už existuje. proč stát vymýšlí nové?
Někteří
aktéři to vidí tak, že toto lyceum konkuruje učebním oborům, což nechápu.
Proběhly debaty pod názvem „Lyceum, nebo řemesla?“. Kde se ten odpor proti
škole, která chce posílit nabídku všeobecného vzdělání, bere?
Je to výraz nějakého pocitu ohrožení. Některé školy i firmy berou
každý krok směrem k všeobecnějšímu pojetí středoškolského vzdělávání jako
ohrožující jejich existenci. Bojí se, že „nebudou mít kde brát“. Já jim na to
říkám, že každá změna se projeví ne dřív než za nějakých pět deset let. Tak
dlouho bude trvat, než se nový koncept ověří a zavede a než
z něj vyjdou první absolventi. Je iluze si představovat, že tohle převrátí
trh práce vzhůru nohama. Snažím se obracet pozornost zaměstnavatelů jinam, jak
už jsem řekl, k rekvalifikacím a upskillingu, k podpoře
celoživotního učení. Říkám jim: „Jen se školami si zdaleka nevystačíme. Oblast
vzdělávání dospělých je u nás málo vyvinutá, tam by mělo směřovat naše
úsilí. Je třeba posílit možnosti, jak získat kvalifikaci přes profesní zkoušky,
a dát tyto možnosti i žákům středních škol.“ Udělal jsem si
představu, že tohle třeba dobře funguje ve Spojených státech. Různé
kvalifikační kurzy jsou tam dostupné i na všeobecně vzdělávacích školách
typu college (pozn. redakce: jde o první stupeň vysokoškolského
vzdělávání, kde studenti teprve hledají své budoucí zaměření). Žák pak
pokračuje ve studiu, ale má v kapse třeba papír na truhláře. Je to taková
pojistka, že má eventuálně co nabídnout, i kdyby vysokou školu nedokončil,
nebo se k tomu může vrátit někdy později.
Myslíte
si, že by i gymnázia měla mít prakticky orientovanou výuku?
Ano, proč ne? I když gymnázia tohle nerada slyší, za socialismu
měla povinný ZVOP, Základy výroby a odborné přípravy, a doteď je to
straší. Ale mluvil jsem i s pár gymnázii, kde mi říkali, že by se jim
líbilo mít něco jako praktika – projektové učení zanořené víc do reálné praxe.
Pokud vím, kombinovaná lycea tato praktika mívají. Máme složky kognitivní
a manuální, a ty jsou navzájem navíc propojené, ale my je ve výuce
striktně oddělujeme.
Ještě
se chci vrátit k diskuzím o tom, kolik lidí by mělo nebo nemělo
studovat. Přijde mi zvláštní, že z podnikatelských kruhů, zvyklých
fungovat v čistě tržním prostředí, na základě nabídky a poptávky, se
ozývá volání po státních intervencích, které by podle nich měly školství
regulovat tak, aby na všeobecně vzdělávacích školách bylo méně míst, než je
poptávka. Není to úplně proti principům, kterými se jinak řídí? Jde lidem
odpírat vzdělání, které poptávají?
Někdy se to jeví tak, že stát nevnímá měnící se poptávku zaměstnavatelů.
My vidíme ve více směrech, že NPI uvažuje jednostranně a druhá strana není
vyslyšena. To je možná i důvod, proč zaměstnavatelé pak volají po tom, aby
se zvyšovaly počty lidí v jejich oborech, aby se nabídka vzdělání nějak
regulovala. Možná cítí, že kdo má rozhodování v rukou, není dost
kompetentní, neumí školy náležitě vyprofilovat, a oni jsou pak obětí té
nekompetentnosti.
Před
pár lety jsme jako Svaz průmyslu udělali analýzu nabídky a poptávky podle
regionů. Sledovali jsme, jakou kvalifikaci měli lidé registrovaní na úřadu
práce, a jaké obory v regionu zůstaly nenaplněné. A tam se jasně
ukázalo, že v daném místě třeba školy produkovaly víc ekonomů, ale méně
techniků, než místní trh potřeboval. Tím jen ilustruji, že je důležité brát
v úvahu i poptávku zaměstnavatelů, brát ji do hry.
Ale
zároveň říkáte, že odborné školy byste nerušil, spíš modernizoval. Co když ale
zabírají místo a peníze jiným, lepším školám? V regionech modernizaci
brzdí často ředitelé odborných škol, kteří hájí za každou cenu status quo.
Na to bych mohl opáčit, že někdy je brzdit hloupé nápady z centra
od regionů vlastně docela chytré. Je to takový korektiv.
___________________
Miloš Rathouský působil jako učitel střední odborné školy a ředitel Odboru
středního školství MŠMT. V současné době pracuje jako expert Svazu
průmyslu a dopravy ČR v oblasti vzdělávání.
Zaměřuje se především na
spolupráci škol a firem, vztah vzdělávací nabídky a potřeb trhu
práce, vyšší odborné vzdělávání, propojení systémů celoživotního vzdělávání
s počátečním vzděláváním a zjednodušení podmínek pro realizaci
projektů z fondů EU.
Dvojí zápisy jsou nešťastným řešením a vytváří problémy jinde, varuje EDUin
Těsně před Vánocemi schválila Sněmovna pozměňovací návrh k Lex Ukrajina III, který by mohl ředitelům ZŠ umožnit konání dvou oddělených zápisů do 1. ročníku. Druhý termín by sloužil čistě pro děti ukrajinských uprchlíků. Návrh je nyní u prezidenta republiky, EDUin ale upozorňuje, že jde o problematický přístup a nabízí řešení, co s tím.
Milan Šrámek: Kniha Cíle, cesty a nástroje formativního učitele
Pokud chce člověk zlepšit svůj život, musí myslet analyticky a strategicky. To znamená, že se musí poctivě podívat do své minulosti, najít tam věci a úseky, které byly povzbuzující a užitečné, ale i ty, které se nepovedly. Pak musí vybrat to, co chce změnit a na co má sílu a kapacity. Nakonec by měl mít nějaký záměr či plán, alespoň v hlavě, aby vzhledem k okolnostem mohl vybrané zlepšení uskutečnit v praxi. Bývá také praktické a snad i moudré čerpat při tom zkušenosti tam, kde se už něco takového povedlo, mít své poradce a vzory. Tomu se může říkat projektové myšlení a je k němu potřeba řada dovedností, které spadají do balíčku tzv. meta-kognitivních projevů inteligence.
Lucie Výborná: Díky formativnímu hodnocení uvidí studující vlastní chyby. Porozumění je základ, říká pedagog Starý
Zatímco známka žáka na škále zařadí, průběžné a slovní hodnocení vede k otázkám, co žákům k naplnění žádaných dovedností chybí. Učitelé jej už využívají při čtvrtletních schůzkách, poukazuje Karel Starý. „Zjišťovat, jak tomu žáci rozumí, je naprostá součást hodnocení, protože hodnotit nelze, aniž bych věděl, na co reaguji,“ hájí pedagog formativní hodnocení proti námitkám časové náročnosti. Jaké techniky práce s porozuměním poskytuje a jak do hodnocení zapojit žáky samotné?
Josef Mačí: Známky pořád rozhodují o přijetí na střední. Z vysvědčení ale časem zmizí
4.–11. února 2025: Jak se cítit lépe v digitální době? Týden pro wellbeing ve škole poradí dětem i vyučujícím
Týden pro wellbeing ve škole, iniciativa navazující na loňský úvodní a úspěšný ročník, se letos zaměří na digitální aspekt wellbeingu. Od 4. do 11. února 2025 nabídne napříč Českem pestrý program zahrnující online i offline akce. Zapojí se více než stovka organizací, které připraví aktivity pro učitele a širokou veřejnost. Celou akci i tento rok zaštiťuje Partnerství pro vzdělávání 2030+, které Týden zahájí slavnostní konferencí.
Učitelé: Převodem financování pomůcek a vzdělávání pedagogů (ONIV) na zřizovatele škol se MŠMT vzdává vlivu na kvalitu vzdělávání a rozevírá nůžky mezi školami
Kristýna Matějková: Vláda představila plán, jak bude platit kuchařky a školníky. Znevýhodníte malé obce, protestují samosprávy
Podle toho, kolik mají žáků ve školách, dostanou obce a kraje peníze navíc. Z nich by už od letošního září mohly hradit výplaty pro školní kuchařky, uklízečky nebo školníky, které doposud platil přímo stát. Tak si ministr školství Mikuláš Bek (STAN) představuje nový systém, v rámci něhož zodpovědnost za takzvanou nepedagogickou práci převede na zřizovatele škol. Samosprávy i sami pomocní pracovníci ve školství ale proti změně protestují s tím, že vyhrazené peníze budou stačit jen ve větších městech. Obávají se zároveň, že se zruší některé školy a školky v nejmenších obcích.
Matylda Hofschnaidrová: Reforma výuky matematiky. Více slovních úloh, geometrie, ale také větší nároky na učitele
Nové rámcové vzdělávací programy pro základní školy mají podle ministerstva školství proměnit výuku všech předmětů, a hlavně matematiky. Té se ale někteří odborníci a učitelé obávají. Chybí podle nich například dostatečné vysvětlení, proč se mají žáci dané věci učit nebo dostatek času na zapojení do osnov. Také má nové pojetí výuky matematiky klást větší nároky na učitele.
Josef Mačí: Že učitelé odmítnou reformu výuky? Toho se nebojím, věří Bek
České školství potřebuje dlouhodobou koncepci, míní bývalý dlouholetý ředitel ZŠ
České školství potřebuje koncepci, která by vydržela alespoň jednu generaci. Změny každé čtyři roky školství příliš nesvědčí, problémem je i narůstající byrokracie. ČTK to řekl Stanislav Mauric, bývalý ředitel základní školy ve Čkyni na Prachaticku. Funkci vykonával 39 let a stal se ředitelem, který působil v čele základní školy v Česku nejdéle. Od agentury Dobrý den z Pelhřimova, která je správcem České databanky rekordů, Mauric obdržel certifikát.
Obří školní manévry. Deváťáci mohou poprvé dostat „nápovědu“ a vyzkoušet si přijímačky nanečisto
Těsně před startem podávání přihlášek na střední školy mohou letos deváťáci zadarmo otestovat své předpoklady při testech nanečisto. Novinka reaguje na výtky, podle kterých část dětí z chudších poměrů znevýhodňují placené přípravné kurzy. A klade si i ambici snížit stres žáků při „ostrém“ přijímacím řízení. Záleží však i na jednotlivých školách, zapojení se do projektu zůstává dobrovolné. A spojené s ním mohou být i velké školní „manévry“ nanečisto. Cermat doporučuje, aby se školy domluvily a podobně jako v případě ostrých příjímaček umožnily žákům psát testy v prostředí cizích škol.
Zkoušej staré testy a odpočívej. EDUin vydal manuál pro deváťáky, jak lépe zvládnout přijímačky na SŠ
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace
Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy.
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (148)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (105)
- pozvánky (2)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (172)
- školství v regionech (99)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (214)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (328)
- výzkum a hodnocení (547)
- vzdělávací politika (802)
- zajímavé tipy (661)
- zaujalo nás (832)
Archiv
- ► 2024 (305)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)