Jitka Polanská: Všichni nadaní do jedné třídy! Hledání bodu rovnováhy pro českou inkluzi

pátek 11. července 2025 · 0 komentářů

Ve Spojených státech amerických se ve školách rozšířila forma péče o nadané děti s názvem Schoolwide Cluster Grouping Model – neboli školní klastrování nadaných. Název je složitý, ale metoda je relativně jednoduchá a finančně nenáročná. A je i v souladu se základními principy, na kterých stojí i české vzdělávání. Americká zkušenost navíc říká, že tato organizace výuky vyhovuje učitelům, rodičům nadaných i nadaným žákům samotným, a není to na úkor dalších dětí ve škole. Mohlo by „klastrování“ zásadně přispět k pozitivní změně ve vzdělávání dětí s nadáním v České republice?

SYRI: Třetina žáků základek využívá AI a nechce látku memorovat

čtvrtek 10. července 2025 · 0 komentářů

Umělá inteligence pro širokou veřejnost pracuje už skoro dva roky a mění i školství, především přístup studentů. Třetina žáků základních škol používá umělou inteligenci pravidelně při přípravě do výuky a stejné množství dětí si myslí, že se ve škole nepotřebuje učit vědomosti nazpaměť. Je pro ně jednodušší zjistit, jak se správně umělé inteligence ptát, jak s ní pracovat a jak ji využít na to, čemu se budou chtít v budoucnu věnovat, říká výzkumník Národního institutu SYRI Tomáš Lintner. Český školský systém na to zatím dostatečně nereaguje. V tomto směru ale není rozhodně jediný.

Jana Karasová: Česko 2025. Neměli bychom přemýšlet, jak v každé oblasti vychovat vrstvu nejlepších, říká expertka

středa 9. července 2025 · 0 komentářů

Studijní úspěch dětí v Česku závisí na rodinném zázemí mnohem více, než je běžné v některých jiných evropských zemích. Odbornice na nerovnosti ve vzdělávání Klára Šeďová upozorňuje, že zkušenost ze školy ovlivňuje důvěru ke společenským institucím v dospělosti. „Nejenom že lidé nedosáhnou svého maxima, ale budou mít pocit, že se na ně společnost vykašlala, protože děti to velice dobře ví,“ říká Radiožurnálu v rozhovoru pro projekt Česko 2025.

Bořivoj Brdička: Manifesto 25. Plán nápravy vzdělávání

úterý 8. července 2025 · 0 komentářů

Výzva Johna Moravce, která se snaží vytvořit komunitu aktivistů zapojujících se do transformace školství tak, aby bylo v souladu s vývojem světa a vlivem technologií.

Silvie Pýchová: Partnerství pro vzdělávání 2030+: od izolace ke spolupráci

pondělí 7. července 2025 · 0 komentářů

České školství čelí dlouhodobě výzvám, které nelze vyřešit dílčími reformami ani shora řízenými zásahy, ani není v silách jednotlivé organizace dosáhnout viditelné změny. Od roztříštěnosti systému přes nerovné podmínky žáků až po potřebu systematické podpory duševního zdraví a wellbeingu celkově – řešení toho všeho závisí na schopnosti dlouhodobé spolupráce a udržitelných krocích.

Tomáš Čakloš: Pojďme vychovat generaci, která se postaví útlaku

pátek 4. července 2025 · 0 komentářů

Náš kamarád Tomáš, který ve SKAV zastupoval  hnutí studentů, učitelů a vzdělavatelů Otevřeno, nedávno sepsal esej, která právě vyšla v časopise Skauting. Třebaže článek míří primárně do skautského prostředí, většina z něj může být využita univerzálně ve výchově a vzdělávání. 

Domníváme se, že jeho myšlenky mohou zajímat i vás, čtenáře Učitelských listů.

Karel Gargulák: Osud „velké novely“ školského zákona je v rukou senátorů

čtvrtek 3. července 2025 · 0 komentářů

Pokud se Senát z „velké novely“ pokusí vyjmout nepedagogické pracovníky, poslanci už s velkou pravděpodobností nestihnou zákon v jakékoliv podobě schválit. Stejně jako v roce 2021 skončí roky práce pod stolem.

Josef Mačí: Stát začne sledovat, zda děti chodí do školy. Zasáhne tam, kde jsou problémy

středa 2. července 2025 · 0 komentářů

Ministerstvo školství bude po všech školách chtít, aby posílaly informace, kolik má každý žák omluvených a neomluvených hodin. Je to zásadní pro vzdělávací úspěšnost, říká ministerstvo.

Jakub Bronec: Doma děti neznámkujte. Psycholožka radí, jak správně reagovat na "slabší" vysvědčení

pátek 27. června 2025 · 0 komentářů

Vysvědčení není rozsudek, ale zpětná vazba. Přesto právě tento den mnohde určuje tón rodinného léta a často i vztah dítěte ke škole. Psycholožky varují před výroky, jež školáka znejistí, srazí sebevědomí či odradí od dalšího snažení. Místo srovnávání, výčitek a trestů doporučují rodičům empatický přístup a individuální podporu. Oceňte snahu, ptejte se na zážitky z roku a zohledněte osobnost, radí.

Otevřeno: Reforma učitelské přípravy běží dobře, její další koncepce se však zasekla — nezávislé vyhodnocení let 2022–2024 a veřejná výzva ministru školství ke schválení další koncepce

· 0 komentářů

Veřejně vyzýváme pana ministra Mikuláše Beka, aby Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy bez dalších odkladů schválilo připravenou koncepci „Reforma přípravy učitelů a učitelek v ČR: Cíle a opatření na období 2025–2028“ a podepsalo o ní navazující memorandum s fakultami připravujícími učitele a učitelky.

Pokračování v implementaci nastartované reformy skrze kroky rozvržené v této koncepci je zcela nezbytné k tomu, aby reforma učitelské přípravy přinesla dlouhodobý úspěch a aby do českých škol v příštích letech přicházeli učitelé a učitelky připravení pomáhat všem dětem k učení. Jeden podpis může zajistit velké změny.

MŠMT: Studentů učitelství pro druhý stupeň ZŠ a pro SŠ od 2019 výrazně ubylo

čtvrtek 26. června 2025 · 0 komentářů

Počet studentů magisterského učitelství pro druhý stupeň ZŠ a SŠ v posledních letech klesá, stejně jako počet absolventů. Odborníci varují před rostoucím nedostatkem kvalifikovaných pedagogů ve školách.

Počet týraných či zneužívaných českých dětí roste. Loni jich sociální pracovníci řešili přes 10 tisíc

středa 25. června 2025 · 0 komentářů

Sociální pracovnice a pracovníci řešili loni případy 10 155 týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí. Počet se meziročně zvedl téměř o devět procent. Je také nejvyšší za poslední dvě desetiletí od začátku zveřejňování údajů. Vyplývá to z výkazů ministerstva práce (MPSV) o sociálně právní ochraně dětí.

Josef Mačí: Maturity jako volební téma. Politici je chtějí změnit nebo rovnou zrušit

úterý 24. června 2025 · 0 komentářů

Maturitní zkoušky čeká změna. V podstatě všechny politické strany jdou do voleb s tím, že současný stav „zkoušky z dospělosti“ není udržitelný.

Josef Mačí: V Česku chybí tisíce učitelů a bude hůř. „Náhradníci“ nestačí

pondělí 23. června 2025 · 0 komentářů

Za deset let by v Česku mohlo chybět dalších 10 tisíc učitelů. Už dnes by přitom školy potřebovaly šest tisíc pedagogů navíc. Nevytrhnou to patrně ani učitelé z praxe.

Markéta Hronová: Deset tisíc navíc od nadace drží mladé matikáře ve školství. Nebýt vás, už bych tady nebyl, říkají

pátek 20. června 2025 · 0 komentářů

Rozjíždějí kariéru, ale také zakládají rodinu a řeší bydlení. Není divu, že mladí učitelé odcházejí ze školství za lepším. Matika Česku nabízí recept, jak je udržet. Zakladatelé tohoto nadačního fondu byli oceněni mezi TOP 10 inovátory roku 2025.

Marie Kuželová: Vláda slibuje a neplní. Relativní platy učitelů od jejího nástupu klesají

čtvrtek 19. června 2025 · 0 komentářů

Platy učitelů se od vládou slibované mety 130 procent průměrné mzdy neustále vzdalují. Nová analýza institutu IDEA exkluzivně pro Novinky ukazuje, že letos pedagogové podle odhadů dosáhnou jen na 108 procent průměrné hrubé měsíční mzdy. Příští rok mohou spadnout až na 102 procenta.

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger