Po měsíčním zdánlivém bezvládí (kdy běžely dále Dobešovy akce) má školství konečně ministra. Jak všichni komentátoři zdůrazňují, nebude to mít jednoduché. Ale toho si je člověk typu profesora Fialy jistě vědom.
Ani snad nemůže být větší protiklad osobností jako u ministrů Dobeše a Fialy. První impulsivně a chaoticky jednající diletant s praxí v podivné firmě, který svou osobu v médiích prodal za každou cenu, ale jako „přidané hodnoty“ ve výsledku docílil obrazu destrukce celého školství. Druhý prý uvážlivý člověk, odborník a úspěšný manažer, za kterého mluví výsledky sedmiletého působení ve funkci rektora Masarykovy univerzity (byť se každému nemuselo zamlouvat).
Jediné, co mají oba společného, je podpora Hradu. To je u tak protikladných osobností opravdu s podivem, a jak je vidět, politický účel světí prostředky a hodí se každý typ. O prospěch vzdělávání v počátcích koalice zřejmě tak úplně nešlo – doufejme, že tento přístup nebude dále pokračovat. To by nemuselo školství vydržet. Teď by měla vláda podpořit nového ministra, na kterého čeká pole plné kráterů. Někdy se takové situace dají napravit novou výstavbou. Musí se ovšem odstranit miny nekoncepčnosti, neklidu, nedůvěry a nestability a vyhodnotit, přibrzdit nebo zastavit některé Dobešovské nápady.
Prubířským kamenem bude řešení situace v čerpání strukturálních fondů. Od utrácení za každou cenu v nesmyslných projektech je nutno rychle přejít k takovým, které by pomohly řešit systémové problémy. Možná by bylo dobré se aspoň částečně inspirovat v některých nerealizovaných projektech, například na podporu učitelů.
Dá se předpokládat, že si profesor Fiala jako politolog situaci školského systému kriticky vyhodnotil a že ji nepokládá za neřešitelnou (do debaklu by při svých zkušenostech určitě nešel). Doufejme, že nás brzy seznámí aspoň s hlavními body své koncepce. Neboť chaotických zásahů do složitého systému už bylo dost a problémy je třeba řešit v souvislostech. Nejsou jenom na vysokých školách, naléhavá je situace i v regionálním školství. Velmi záleží na tom, jakými lidmi se nový ministr obklopí. Prvními signály budou tedy personální změny. (Ty minulé také leccos signalizovaly – vzpomínáte si?)
Jana Hrubá: Jak se projeví ministerské protiklady?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (187)
- inovativní vzdělávání (150)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (642)
- pedagogické asociace (107)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (176)
- školství v regionech (105)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (216)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (333)
- výzkum a hodnocení (557)
- vzdělávací politika (829)
- zajímavé tipy (663)
- zaujalo nás (840)
Archiv
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ▼ 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
0 komentářů:
Okomentovat