Karel Tomek, Anna Doubková: Referenční rámec pro profesi učitele

čtvrtek 6. června 2013 ·

Prezentace a tabulka návrhu referenčního rámce z vystoupení na 4. kulatém stole MŠMT „Učitel jako předpoklad kvalitní výuky“.

Prezentaci Anny Doubkové si můžete stáhnout ZDE.

Jak vznikl Referenční rámec pro profesi učitele
– Pojmenování klíčových oblastí charakterizujících profesi učitele v současnosti
– Stanovení dostatečného množství úrovní, které umožní popsat, plánovat a hodnotit profesní vývoj pedagoga v jednotlivých oblastech (profesních složkách)
– Propojení s personální prací – plánování personálního rozvoje na úrovni školy s vlastním hodnocením pedagoga – profesního portfolia“

Referenční rámec se může stát nástrojem pro ředitele škol při hodnocení učitelů nebo vodítkem pro osobní růst jednotlivého učitele.

Tabulka návrhu je ZDE.

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
6. června 2013 6:57  

Nevím proč je ten referenční rámec ušit na ambice učitelů, kteří rozumí svému předmětu a předpisům podle potřeb uředníků, mít vše podloženo papírově. Je to tabulka na zakázku nebo pro podporu rozvoje potenciálu žáka?
Kde jsou rámce, které se orientují na kvalitu učitele, který byť na úrovni A2, je ematický k mnoha rozdílým povahám dětí? Děti ho milují a pro svou vztahovou oblíbenost k dětem, nemá čas publikovat pro úředníky.
Myslím si, že C2 ani nemusí bydlet s rodinou a naučí se psát po nocích a jezdit na konference. Copak se mezi dnešními odborníky neví, že někteří učitelé jsou pro svou přirozenou výbavu výborní pro práci s malými dětmi a některé k nim nemůžeme pustit, protože jsou nastaveni s větším egem a vědychtivostí?
Ta tabulka popírá přirozenou rozmanitost talentů, instinktivní rozložení povahy a osobnosti, které se můžou uplatnit na třídní úrovni a mohutně a nenapodobitelně podporovat dítě.
Naopak je ušita na zdánlivou velikost (kvalitu) těch, co mají přirozené sklony k větší sebeprezentaci po vzoru akademických sylabusů.
To, co jste napsali se možná dá kvantifikovat pro noviny. Kde je ukazatel toho, co dopadlo na děti?

Anonymní řekl(a)...
28. srpna 2013 22:37  

Návrh je konstruován jako rámec právě proto, že přímo předjímá to, že učitel při svém profesním rozvoji může preferovat některou oblast a dosáhnout v ní vyšších úrovní než jinou. Například bude skvělým manažerem třídy, což mimo jiné znamená právě ono umění empatie a individualizace výuky, vynikajícím metodikem uplatňujícím metody ve své třídě s naprostou nechutí zabývat se publikováním svých zkušeností a vzděláváním kolegů. Je to legitimní. Karel Tomek