Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo z pokynu ministra Mikuláše Beka práce na další fázi implementace Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ prostřednictvím implementace příslušných opatření Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky pro období let 2023–2027.
Zdroj: Pedagogické
info 28. 2. 2024
„Dlouhodobý záměr pro následující pětileté období
zajišťuje implementaci klíčových opatření vycházejících ze Strategie 2030+,
udává směr pro další rozvoj vzdělávací soustavy a usiluje o řešení mnoha
důležitých témat napříč jednotlivými stupni regionálního školství. Proto
považuji práce na implementaci myšlenek a témat ukotvených v obou
dokumentech za zcela zásadní úkol, kterému budeme věnovat značnou pozornost,“ říká ministr školství, mládeže
a tělovýchovy Mikuláš Bek.
Ten svým
příkazem zřídil specifickou implementační jednotku, která bude mít celý proces
na starosti a která bude práce na implementaci jednotlivých opatření
koordinovat. Supervizi a věcné směřování implementace Strategie 2030+ i
platného dlouhodobého záměru bude řídit náměstek ministra školství, mládeže a
tělovýchovy Jiří Nantl, odbornou a
procesní koordinaci plnění úkolů povede vrchní ředitel sekce vzdělávání a
mládeže Jan Mareš a participaci
jednotlivých odborných útvarů napříč ministerstvem i napříč organizacemi
v působnosti resortu bude zajišťovat státní tajemník Ondřej Andrys.
Implementace
bude realizována prostřednictvím několika pracovních skupin pokrývajících
jednotlivá strategická témata. Pozornost tak bude zaměřena na problematiku
kvalitního a dostupného předškolního vzdělávání, moderního základního
vzdělávání pro 21. století, všeobecného a odborného vzdělávání pro uplatnění
v dalším studiu i praxi, podpory a rozvoje pedagogů a leaderů škol,
rovného přístupu a efektivní podpory pro všechny žáky, prevence rizikového
chování, systémové podpory a řízení škol, vzdělávání v celoživotní
perspektivě a také na průřezová témata, jako je podpora well-beingu a
duševního zdraví, digitální vzdělávání a umělá inteligence, vzdělávání dětí a
žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, podpora pohybových
aktivit dětí a žáků ve školách nebo zajištění potřebných kapacit ve středním
vzdělávání.
Věnovat
se ministerstvo bude konkrétním opatřením tak, jak jsou v dlouhodobém
záměru ukotvena. „Půjde například o dokončení revizí a implementaci revidovaného
kurikula, monitoring příčin neúčasti na předškolním vzdělávání, podporu
pedagogické diagnostiky, řešení odkladů povinné školní docházky, změny ve
způsobech hodnocení žáků, inovaci oborové soustavy středních škol, posilování
všeobecného prvku ve vzdělávání, změny v přijímacích zkouškách a
modernizaci maturit, kariérové poradenství, reformu pregraduální přípravy
učitelů, systém podpory ředitelů škol nebo o řešení socioekonomicky podmíněných
témat,“ doplňuje náměstek ministra Jiří Nantl s tím, že
pozornost bude ministerstvo věnovat také zvyšování kvality a efektivity
školských poradenských zařízení, změnám v pojetí ústavní a ochranné
výchovy nebo podpoře dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i dětí a
žáků nadaných a talentovaných.
Na
implementaci Strategie 2030+ i dlouhodobého záměru bude pracovat jak řada lidí
zevnitř Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy napříč jednotlivými
útvary, tak i odborníci z České školní inspekce, Národního pedagogického
institutu ČR, Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání nebo Domu zahraniční
spolupráce.
„Vedle vlastní práce na straně odborného aparátu
resortu připravujeme řadu tematicky orientovaných kulatých stolů, počítáme s
participativně orientovaným řešením stěžejních témat i s pravidelnou
debatou se zainteresovanými odborníky i profesními a odbornými organizacemi,“ uzavírá státní tajemník
v Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Andrys.
0 komentářů:
Okomentovat