Ministr školství Mikuláš Bek ze STAN nastínil v rozhovoru pro Radiožurnál možnou budoucnost českého školství. „Od zaškrtávacích testů se budeme nepochybně posouvat k interaktivním úlohám, kde se budou úlohy řešit online,“ popsal. A zmínil, že při vyhodnocování zkoušek by se dala použít umělá inteligence. Závěrečná zkouška by na středních školách navíc podle něj nemusela být jednotná.
Zdroj: iRozhlas.cz, 2. 5. 2024
Začíná
státní část maturity. Didaktické testy budou ve čtvrtek psát ti, kteří si
zvolili matematiku nebo cizí jazyk, v pátek je na řadě didaktický test z
českého jazyka, který je povinný pro všechny. Funguje všechno, jak má?
Běží státní maturity v režii CERMATu podle pravidel? Museli jste třeba řešit už
nějaké problémy, jako třeba v případě letošního podávání přihlášek na střední
školy?
Ne. Zatím nemám zprávy o žádných technických problémech. V úterý jsem naposledy
hovořil s ředitelem CERMATu. Chci hlavně popřát všem maturantům v letošním
roce, ať to dobře dopadne, protože samozřejmě maturita je významný okamžik v
našem životě, tak doufám, že úspěšnost bude vysoká.
Letos
se povedlo zdigitalizovat přijímací řízení na střední školy. Teď je na řadě
digitalizace maturit? Ředitel CERMATu o tom při svém nástupu před rokem a půl
mluvil. Pracuje na tom CERMAT?
Musím říct, že musíme začít od začátku. Nemůžeme začít maturitami od konce. V
této chvíli probíhají práce na revizi oborové soustavy středních škol. To je
úplně zásadní změnu, která by měla vést k tomu, že my máme dnes asi 280
středoškolských oborů a potřebujeme je výrazně zredukovat. Ve vyspělých zemích
jich bývá třeba jenom několik desítek.
Na
to naváže revize vzdělávacích programů pro středoškolské obory a z ní vyplynou
koncepční požadavky na proměnu zkoušek, které stojí na konci, včetně maturity.
Samozřejmě technologie se bude nepochybně měnit, protože bude možné víc
používat třeba pro vyhodnocování umělou inteligenci.
Nepochybně
bude docházet k velkým proměnám toho, jak vypadají testy. Od zaškrtávacích
testů se budeme nepochybně posouvat k interaktivním úlohám, kde se budou úlohy
řešit online. Ale to je otázkou času, nejbližších let. Ale nepochybně zažijeme
velikou proměnu toho způsobu testování, který teď funguje.
Váš
předchůdce Petr Gazdík ze STAN chtěl zavést dvě úrovně maturity. Tu vyšší by
museli složit ti, kteří by plánovali ve studiu pokračovat, a nižší by stačila
ostatním. Je toto ještě ve hře?
Tato debata běžela v souvislosti s přípravou strategie
A kromě toho by se otevřel prostor
pro to, aby maturita byla specifičtější pro různé typy škol. Umím si
představit, že zavedeme maturitu pro gymnázia, která bude opravdu vysokými
školami bezproblémově respektována jako cesta k přijímacímu řízení na vysoké
školy a na některých typech středních škol bude fungovat jiný typ maturity při
závěrečné zkoušce.
Tato
debata je před námi. Myslím, že je legitimní a správné, abychom se dneska
vrátili k tomu, že zakončení středních škol nemusí být jednou uniformní
zkouškou pro všechny.
Maturitu
z matematiky si letos vybrala ani ne pětina studentů, celkem 18 procent. Čas od
času se objeví návrhy na zavedení povinné maturity z matematiky. Je toto pro
ministerstvo školství téma?
Je to samozřejmě legitimní téma. Tyto návrhy se objevují, různí odborníci,
různí politici na to mají různé návrhy. Znovu musím říct, nezačínejme od konce,
začněme od začátku. Musíme si říct, jakou matematiku budeme na středních
školách učit všude, do jaké úrovně, jak se od sebe budou různé typy středních škol
lišit v náročnosti matematiky.
A od
toho lze odvodit rozumnou odpověď na otázku, jestli pro gymnázia, lycea a
odborné školy má být někdy povinná matematika v nějakém rozsahu, nebo bude
stačit povinné středoškolské minimum skládané dávno před maturitou.
Já
teď nechci tu debatu předjímat a banalizovat ji na rozhodnutí jako Losna, nebo
Mažňák. Chcete povinnou maturitu z matematiky, nebo jste proti ní? Takto
jednoduché to není. Musíme vědět, jaký rozsah výuky matematiky bude na
středních školách v budoucnu.
0 komentářů:
Okomentovat