Nová všeobecná lycea od září roku 2025 zavedou čtyři školy. Obor může ulevit přetíženým gymnáziím, studenty připraví na vysokou školu nebo budoucí zaměstnání.
Zdroj: Seznam
Zprávy 29. 11. 2024. S přispěním Anny Novákové.
Na
všeobecná gymnázia se kvůli velkému zájmu většina uchazečů nedostane. Mnoho
patnáctiletých však neví, jaké zaměření si vybrat. „Vidíme, že současní
deváťáci nemají jasno, jakou cestou se chtějí ubírat. Stále častěji se pak
setkáváme s tím, že za námi chodí naši studenti i ti z jiných škol, že si obor
nevybrali dobře a chtějí ho změnit,“ popsala problémy oborových středních škol
Jana Skřivánková, zástupkyně ředitele na Střední průmyslové, strojírenské a
Jazykové v Kolíně.
Právě
Kolínská škola je jednou z těch, které chtějí zavést nový středoškolský obor
lyceum, který v říjnu představilo Ministerstvo školství. Ten má kombinovat
všeobecné vzdělávání s tím odborným, jeho cílem je oddálit nutnost výběru
konkrétního zaměření hned po dokončení základní školy. Zároveň by mohl ulevit
přetíženým všeobecným gymnáziím.
„Nově vyhlášený
pokusný obor vzdělání lyceum se stane flexibilnější variantou všeobecného
studia. Nabídne obecné vzdělání neakademického typu s důrazem na mezioborovou
orientaci a osobnostní rozvoj,“ uvedl pro Seznam Zprávy Patrik Kubas z
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Obor
lyceum chtějí od září 2025 otevřít ještě další tři školy: Vyšší odborná škola
a Střední zemědělská škola v Benešově ve Středočeském kraji
a Střední škola André
Citroëna v Boskovicích a Gymnázium a střední odborná škola zdravotnická
a ekonomická Vyškov v kraji Jihomoravském.
Připravenost
na vysokou i do zaměstnání
Radní pro
školství Středočeského kraje Milan Vácha nový obor Lyceum popsal jako typ
vzdělání, které zahrnuje velký podíl všeobecných předmětů a zároveň dává
prostor těm odborným. „Jde o takový mezistupeň mezi všeobecným gymnáziem a
klasickým odborným lyceem,“ uvedl pro Seznam Zprávy.
S tou
definicí lycea souhlasí i Karel Jurka, radní pro školství Jihomoravského kraje.
„Specifikace se pak budou lišit dle potřeb dané školy a podle potřeb žáků,“
uvedl, „jedná se zatím o pilotní program. Chceme to vyzkoušet a uvidíme, jaký
bude zájem a jaký potom úspěch.“
Podle
Váchy má Lyceum potenciál studenty připravit na budoucí život. „Lyceum by mohlo
cílit zejména na ty žáky, kteří nechtějí jít na gymnázium hlavně kvůli
náročnosti v jeho plné šíři, a zároveň se již chtějí směřovat určitým směrem,“
uvedl s tím, že podobné doplnění mezi gymnázia a odborné školy bylo potřeba.
Vácha
lyceum i díky jeho směřování ke konkrétním oborům považuje za vhodnou přípravu
pro studenty, kteří chtějí ve studiu pokračovat na vysokých školách. „Žákům
mířícím na humanitní vědy pomůže posílit znalosti v této oblasti, těm více
technicky zaměřeným zase zlepší například matematiku,“ vysvětlil.
Výhoda
všeobecných lyceí by měla spočívat v kombinaci všeobecného vzdělání s
konkrétním užším zaměřením. „V případě, že by se absolvent lycea nedostal na
vysokou školu, bude mít už nějakou specializaci v konkrétním oboru,“ dodává
Jurka.
To, že
jsou lycea vhodnou přípravou pro budoucí zaměstnání, zmínil na říjnové tiskové
konferenci k zavedení oboru i ministr školství Mikuláš Bek. „Jsou zde legitimní
očekávání zaměstnavatelů, že absolventi budou na trh práce přicházet s
profesními kvalifikacemi, které jsou potřeba,“ uvedl.
Zájem o
obor se podle Váchy zatím nedá odhadnout, ve středních Čechách se však počítá s
jeho rozvojem. „Mluvil jsem o tom i s dalšími řediteli škol, chtěli bychom, aby
byl tento obor dostupný v celém Středočeském kraji,“ řekl. Cílem prý je, aby se
lyceum během několika let dostalo do všech okresů.
Podle
ředitele výše zmíněné Kolínské střední školy Františka Pražáka je však nový
obor už nyní atraktivní. „Zájem jeví hlavně rodiče, často se na to ptají
například na burzách škol,“ řekl pro Seznam Zprávy.
„Geniální
myšlenka“
Všeobecná
lycea by většinou měla fungovat tak, že první dva roky by studenti měli
všeobecné vzdělání, jako je například český a cizí jazyk, humanitní předměty,
matematika a přírodní vědy. Na konci druhého ročníku by si pak vybrali
konkrétní zaměření a s ním související odborné předměty. Vždy by záleželo na
zaměření konkrétní školy.
Základem
výuky na lyceích bude 60 procent všeobecné výuky. „Žáci si budou moci ve
zbylých 40 procentech času vybrat směr oborové orientace, který je zajímá, a
současně získají kvalitní přípravu pro studium na vysokých a vyšších odborných
školách,“ popsal Kubas. „Očekává se také, že si během studia vyzkoušejí
aplikované a praktické aktivity, které rozvinou jejich odborné dovednosti a
osobnostní kompetence,“ dodal.
Jak bude
výuka na lyceu vypadat v Kolíně přiblížila Skřivánková: „Bude se dost lišit od
té klasické. Půjde o propojování teorie s praxí, chceme, aby se jednotlivé
předměty prolínaly a navazovaly na sebe. Například v přírodních vědách chceme
místo klasické teoretické výuky dětem ukázat, jak například chemii nebo fyziku
denně používáme, aniž bychom si to uvědomovali.“
Ředitelé
škol však vnímají, že zavedení nového oboru nebude jednoduchou záležitostí. „Je
to výzva, kterou chceme zvládnout,“ řekl pro Seznam Zprávy Radovan Krajíček,
ředitel Střední školy André Citroëna. Škola již v minulosti provozovala odborná
lycea, podle Krajíčka tak má k dispozici zkušené pedagogy.
Vedení
školy v Kolíně nový obor vítá. „Ta myšlenka nám přijde naprosto geniální, možná
nás tento typ vzdělávání přiblíží ostatním zemím,“ uvedla Skřivánková.
I ona má
však obavy z toho, jak bude lyceum fungovat. „Nejsem si jistá, zda na to budou
žáci dostatečně připraveni ze základní škol. Záleží na nás, jak se s tím
popereme,“ dodala.
0 komentářů:
Okomentovat