Nepedagogické pracovníky budou od příštího roku místo státu platit obce a kraje jako zřizovatelé škol. Získají kvůli tomu vyšší podíl na daňových výnosech. Prezident Petr Pavel tuto změnu podepsal v novele školského zákona, která počítá se slučováním menších škol v příštích třech letech. V tiskové zprávě o tom informoval Hrad. Kraje již dříve nově schválený zákon kritizovaly jako nesystémový, který podle nich může vážně destabilizovat chod škol v regionech. Začátkem července vyzvaly prezidenta, aby předlohu vetoval, což se ovšem nestalo.
Zdroj: ČTK
17. 7. 2025
Novela
zároveň zajistí financování školních psychologů a speciálních pedagogů
v běžných základních školách ze státního rozpočtu a ukotví
pozici sociálního pedagoga jako pedagogického pracovníka, který bude pomáhat
školám například s řešením šikany. Podporovaly to desítky organizací
věnující se vzdělávání.
Změnu
týkající se mezd školníků, uklízeček, kuchařek nebo administrativních
pracovníků naopak kritizovaly kromě opozice také některé školy, školské odbory
a samosprávy. Obávají se toho, že navýšené příjmy z daní jim
nebudou stačit.
Poté, co
začátkem července předlohu schválil Senát, vyzvala Asociace krajů ČR prezidenta
Pavla, aby zvážil veto veto novely školského zákona. Převod financování
nepedagogických pracovníků na obce a kraje podle nich může vážně
destabilizovat chod škol v regionech. Informovali jsme o tom ZDE.
Vláda,
která návrh původně předkládala, si od převodu na opak slibuje větší
efektivitu ve správě základních a středních škol. Ministr školství
Mikuláš Bek (STAN) označil současnou situaci za dlouhodobě neúnosnou mimo
jiné s ohledem na velký počet škol s malým počtem žáků.
Krajům
a obcím by se příjmy z daňových výnosů měly zvýšit podle
dosavadních odhadů o 32,4 miliardy korun v příštím roce.
Samosprávy, které školy zřizují, z nich mají financovat také učebnice
a učební pomůcky, vzdělávání učitelů či výlety a exkurze.
Nový
systém financování má podle Beka zohledňovat náročnost provozu jednotlivých
typů škol a bude zřizovatele motivovat například k tomu, aby
provozovali mateřské školy nebo vytvářeli svazkové základní školy. Rozdělení
peněz mezi obcemi a kraji má nastavit vládní nařízení, podle kterého
by samosprávy dostávaly peníze s ohledem na to, kolik mají dětí
v různých typech škol a školských zařízení. Více peněz mají
získat obce například za děti v mateřských školách nebo
na zachování škol v příhraničních oblastech.
Novela
zavede rovněž systémovou podporu provázejících učitelů. Jde o zkušené
učitele, kteří provázejí studenty učitelství na praxích ve školách.
Úprava rovněž počítá se zavedením možnosti dát víc peněz školám,
které vzdělávají například více dětí ze sociálně slabších rodin. Norma
umožní takzvané duální vzdělávání, tedy kombinaci vzdělávání ve školách
a firmách, či umožnit školám kombinovat za určitých podmínek
prezenční a distanční vzdělávání.
Novela
obsahuje rovněž změny v přihlašování k přijímacím zkouškám
na střední školy, například zrušení hybridní formy přihlášky.
Do budoucna by si tak uchazeči mohli vybrat z elektronické nebo
papírové formy. Zavést by novela měla mimo jiné i možnost takzvané
komplexní profilové práce s obhajobou, která by mohla být alternativou
školní části maturity.
0 komentářů:
Okomentovat