Anna Hašková: Umělá inteligence učí děti číst. Záchrana školství, nebo slepá ulička?

pondělí 27. října 2025 ·

Pandemie srazila čtenářskou gramotnost amerických dětí na historické minimum a školy hledají řešení. Stále častěji sahají po umělé inteligenci – AI tutorech, kteří děti poslouchají při čtení, v reálném čase opravují chyby a přizpůsobují lekce na míru. Jedni mluví o revoluci ve vzdělávání, druzí varují, že technologie člověka nahradit nedokáže.

 

Zdroj: iRozhlas.cz 21. 10. 2025

 

Problém ale začal už před covidem: děti čtou méně, hůř se soustředí a tráví víc času u obrazovek. Některé americké státy proto mění výuku a přijímají zákony na podporu gramotnosti. AI teď přináší novou možnost – výuku personalizovat. Píše o tom server CNN.

 

Ve školách v Denveru používají podle webu PR Newswire software Amira Learning, který poslouchá nahlas čtené slovo a při chybách okamžitě zasahuje. Funguje v angličtině i španělštině a používají ho miliony dětí.

 

„Učitel nemůže reagovat individuálně na desítky žáků najednou. AI to zvládne,“ uvádí vedení škol.

 

AI testují i komunitní organizace podporující znevýhodněné děti. V Texasu pomáhá podle serveru Big Country Homepage dětem vybírat knihy podle čtenářské úrovně a dává zpětnou vazbu při čtení tam, kde rodiče nemají čas nebo doma nemluví anglicky.

 

„Rozdíly mezi žáky jsou tu obrovské – některé děti v první třídě píšou psacím písmem, jiné neznají první písmeno svého jména,“ říká pedagožka Andra Jones.

 

 

Rozpor mezi odborníky

 

Některé studie ukazují, že čtení s AI může být účinné podobně jako práce s dospělým, pokud technologie doplňuje klasickou výuku. Jiní odborníci ale varují, že AI nenahradí intonaci, sdílení emocí ani interakce s učitelem nebo rodičem. Navíc přináší rizika – víc času u obrazovek, sběr dětských dat nebo prohlubování sociálních rozdílů.

 

„Za deset let možná budou chudé děti učit AI roboti, zatímco bohaté budou číst s učitelem,“ říká Alex Kotran z organizace AiEdu.

 

Americké školy tak řeší dilema: má AI jen pomáhat, nebo učit místo lidí? Umělá inteligence může být účinný nástroj, pokud zůstane pomocníkem učitele a ne jeho náhradou. Protože děti se s AI nejspíš naučí ovládat aplikace – ale porozumění a zážitek z textu je pořád důležitější.


0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger