Královéhradecký a Středočeský kraj zvažují transformaci vybraných víceletých gymnázií na čtyřletý obor s vyšší kapacitou. EDUin návrh podporuje jako krok v souladu se Strategií 2030+ a Dlouhodobým záměrem MŠMT: rozšíří všeobecné vzdělávání po 9. třídě a omezí nerovnosti.
Královéhradecký
kraj (KH) uvažuje o transformaci tří menších víceletých gymnázií, u nichž se
nedaří plnit původní smysl. Některé ročníky škol v kraji ani nenaplní kapacitu
a školy přijímají uchazeče s velmi slabými výsledky v JPZ. Středočeši zvažují
transformaci části jednoho víceletého gymnázia v Nymburce. Většina maturantů
dnes pokračuje na VŠ a specializuje se až tam; dává tedy smysl posílit
všeobecné čtyřleté studium, aby se po 9. třídě dostalo na více žáků.
Transformace
víceletého gymnázia postupně zdvojnásobí kapacitu čtyřletého cyklu bez
podstatných dodatečných nákladů, zachová kvalifikované učitele i vybavení. Žáci
mohou dokončit ZŠ na svých kmenových školách a pak se hlásit na čtyřleté
gymnázium, kde získají maturitu úplně stejné hodnoty jako z gymnázia
víceletého.
Víceletá
gymnázia dlouhodobě zvyšují nerovnosti – časná selekce odčerpává motivované
žáky a podporu ze základních škol. Zvažovaná změna se týká jen zlomku VG,
přitom posílí nabídku pro většinu žáků, kteří zůstávají na ZŠ do 9. třídy.
EDUin proto vnímá transformaci jako promyšlený a systémový krok: přizpůsobí síť
středních škol budoucím potřebám, sníží nerovnosti a posílí roli základních
škol bez zásadních nároků na rozpočet.
Miroslav
Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Z našeho pohledu jde o promyšlený krok,
který kombinuje úpravu spektra SŠ na budoucí potřeby a zároveň snižuje
nerovnost ve vzdělávání a posiluje situaci základních škol. EDUin oceňuje
odvahu radních zmíněných krajů, že návrh připravili a vnesli do veřejné debaty.
Je jasné, že se setká s negativní reakcí u části veřejnosti, je ale třeba na
věc nahlížet systémově i z pohledu většiny společnosti, a zde je nutné
konstatovat, že většina dětí se účastní základního vzdělávání po celou dobu na
ZŠ a zaslouží si po 9. ročníku co nejširší nabídku a kapacitu škol, které je
připraví na další studium na VŠ. Je třeba vnímat, že právě v jejich prospěch,
ve prospěch většiny, která možná není tolik slyšet, jsou tyto kroky
připraveny.“



0 komentářů:
Okomentovat