Středočeský a Královéhradecký kraj mění část víceletých gymnázií na čtyřletá: krok k rovnějším šancím, hodnotí EDUin

středa 29. října 2025 ·

Královéhradecký a Středočeský kraj zvažují transformaci vybraných víceletých gymnázií na čtyřletý obor s vyšší kapacitou. EDUin návrh podporuje jako krok v souladu se Strategií 2030+ a Dlouhodobým záměrem MŠMT: rozšíří všeobecné vzdělávání po 9. třídě a omezí nerovnosti.

 

Královéhradecký kraj (KH) uvažuje o transformaci tří menších víceletých gymnázií, u nichž se nedaří plnit původní smysl. Některé ročníky škol v kraji ani nenaplní kapacitu a školy přijímají uchazeče s velmi slabými výsledky v JPZ. Středočeši zvažují transformaci části jednoho víceletého gymnázia v Nymburce. Většina maturantů dnes pokračuje na VŠ a specializuje se až tam; dává tedy smysl posílit všeobecné čtyřleté studium, aby se po 9. třídě dostalo na více žáků.

 

Transformace víceletého gymnázia postupně zdvojnásobí kapacitu čtyřletého cyklu bez podstatných dodatečných nákladů, zachová kvalifikované učitele i vybavení. Žáci mohou dokončit ZŠ na svých kmenových školách a pak se hlásit na čtyřleté gymnázium, kde získají maturitu úplně stejné hodnoty jako z gymnázia víceletého.

 

Víceletá gymnázia dlouhodobě zvyšují nerovnosti – časná selekce odčerpává motivované žáky a podporu ze základních škol. Zvažovaná změna se týká jen zlomku VG, přitom posílí nabídku pro většinu žáků, kteří zůstávají na ZŠ do 9. třídy. EDUin proto vnímá transformaci jako promyšlený a systémový krok: přizpůsobí síť středních škol budoucím potřebám, sníží nerovnosti a posílí roli základních škol bez zásadních nároků na rozpočet.

 

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Z našeho pohledu jde o promyšlený krok, který kombinuje úpravu spektra SŠ na budoucí potřeby a zároveň snižuje nerovnost ve vzdělávání a posiluje situaci základních škol. EDUin oceňuje odvahu radních zmíněných krajů, že návrh připravili a vnesli do veřejné debaty. Je jasné, že se setká s negativní reakcí u části veřejnosti, je ale třeba na věc nahlížet systémově i z pohledu většiny společnosti, a zde je nutné konstatovat, že většina dětí se účastní základního vzdělávání po celou dobu na ZŠ a zaslouží si po 9. ročníku co nejširší nabídku a kapacitu škol, které je připraví na další studium na VŠ. Je třeba vnímat, že právě v jejich prospěch, ve prospěch většiny, která možná není tolik slyšet, jsou tyto kroky připraveny.“

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger