Před nástupem nového ministra hledají školy hlavně jasný směr a větší předvídatelnost. Ředitelé oslovení v anketě Aktuálně.cz mluví o potřebě dostatečného financování a dlouhodobé vize. Neshodnou se ale na připravovaných změnách v učivu, které část z nich vnímá jako nutnou modernizaci a část spíš jako nedotažené a příliš liberální změny.
Zdroj: Aktuálně.cz
7. 12. 2025. Publikováno v rámci Chytrého Česka, společného projektu
Aktuálně.cz a Nadace České spořitelny zaměřeného na vzdělávání.
Lepší
komunikaci ministerstva, dodržení slibu 130 procent průměrného platu pro
učitele i dost peněz na podpůrné pozice. To od nového ministra školství
očekávají ředitelé základních a středních škol napříč Českem, které redakce
Aktuálně.cz oslovila s otázkou, jaké kroky by uvítali od nového šéfa resortu.
Ředitelé
dál mluví o potřebě funkčního dialogu mezi ministerstvem a školami. Zmiňují i
to, že hodnocení známkami i přijímačky by si po desítkách let zasloužily
modernizaci.
Zřejmě
největší neshoda panuje na probíhajících revizích rámcových vzdělávacích
programů, které míří směrem od memorování vědomostí spíše k rozvoji kompetencí
žáků. Někteří změnu vítají jako provzdušnění, jiní mluví o přílišné
liberalizaci nebo nedostatečné metodické podpoře pro školy.
Stabilita a podpora po
turbulentních letech
Vše zatím
naznačuje, že s jmenováním nové vlády se resortu znovu ujme Robert Plaga (ANO)
a s jeho jménem už dopředu řada ředitelů počítá. Předchozí vedení resortu (ministry za STAN Beka, Balaše a Gazdíka –
pozn. red.) přitom někteří ředitelé otevřeně nebo nepřímo kritizují.
"Období
pod vedením předchůdce (Mikoláše Beka –
pozn. red.) považuji za jednoho z nejhorších, jaké si ve školství pamatuji.
Jeho kroky působily nepromyšleně, chaoticky a často spíše komplikovaly práci
škol, než aby ji usnadňovaly," tvrdí rozhodně ředitel základní školy
Příbram a finalista loňského ročníku soutěže Ředitel roku Josef Strejc.
Stabilitu
po turbulentním období a lepší komunikaci mezi ministerstvem a školami si přeje
ředitelka jedné z největších škol v Česku, brněnského učiliště a střední školy
Charbulova, Jana Marková. "Jako odborníci, kteří ve školách pracují a
denně se potýkají s reálnými problémy a neustálými změnami, jsme
připraveni s panem ministrem a jeho týmem komunikovat. Být nápomocni, aby
se české školství zdárně rozvíjelo," říká ředitelka.
Jasný
důraz dávají oslovení ředitelé na potřebu stabilního a dobrého financování.
"Uvítal bych realistický plán na dodržení závazku 130 procent průměrné
mzdy pro učitele," sdílí ředitel brněnského gymnázia na třídě Kapitána
Jaroše Tomáš Nečas.
Dodává,
že tento krok by se měl pojit i se zavedením dlouho diskutovaného kariérního
řádu pro učitele. "Současný systém tarifů je do jisté míry demotivující
pro výborné učitele," dodává.
Ředitel
soukromé základní školy Otevřeno v Benátkách nad Jizerou Marek Fajfr poté
připomíná bolestivé téma letošní velké novely školského zákona. Tedy platy
nepedagogických pracovníků, které přejdou ze státu na zřizovatele škol.
"Stát
deklaruje, že obcím a krajům peníze vyrovná, ale kolem soukromých zřizovatelů
škol zapsaných v rejstříku MŠMT zatím panuje nejistota," říká Fajfr.
Dodává,
že další finanční díru vidí v oblasti inkluze, kde podle něj stát nedostatečně
podporuje práci pedagogicko-psychologických poraden, školních psychologů i
dalších podpůrných pozic.
Nejistota ohledně změn ve výuce
Největší
neshoda v odpovědích ředitelů se týká změn v rámcových vzdělávacích programech
(RVP). Ty jsou připravené a pilotně podle nich své školní vzdělávací programy
staví první základní školy, zatím ale nejsou plošně povinné. Rámcové vzdělávací
programy pro střední školy se stále připravuj. Obecně a jednoduše jdou nové RVP
představit tak, že míří od učení se informací spíše k posilování kompetencí a
gramotností, jako je čtenářská nebo digitální.
To
někteří ředitelé vítají a přejí si, aby ve změnách nové vedení školství
pokračovalo. "Od nového ministra očekávám dotažení reformy RVP středních
škol v podobném duchu, jak jsou vytvořeny programy pro předškolní a základní
vzdělávání," sdělil ředitel soukromé základní, střední a mateřské školy Da
Vinci v Dolních Břežanech Jiří Bureš.
Marek
Fajfr ze školy Otevřeno poté mluví o revizi jako o potřebném provětrání.
"Ve škole budeme rádi, když nový/á ministr/yně školství bude nadále
podporovat směr revizí vzdělávacích plánů i pro střední školy. Modernizovat a
provzdušňovat osnovy, dávat větší důraz na celistvé kompetence, na spolupráci
mezi žáky a studenty, zvyšovat jejich volbu i odpovědnost během učení,"
odpovídá Fajfr.
Naopak po
odložení pilotně testované revize pro základní školy volá Michal Kapoun ze
základní školy Rabasova v Ústí nad Labem, další z loňských finalistů ocenění
Ředitel roku. "Bez kvalitní a prakticky využitelné metodické podpory,
která zatím chybí, nemůže být pro školy revize skutečně přínosná," tvrdí
ředitel.
Ostře
revize kritizuje i Tomáš Nečas z gymnázia na třídě Kapitána Jaroše.
"Nesouhlasím ani s cíli a už vůbec s prostředky, které ministerstvo,
respektive Národní pedagogický institut, volí pro tolik potřebné změny ve
školství," uvádí ředitel.
Dodává,
že se tuzemské školství snaží vydat cestou, o které se už ve většině západních
zemí ví, že není optimální.
"Je
to přílišná liberalizace a extrémní vychýlení od konkrétních znalostí k obecným
kompetencím, což je žádoucí, ale rozumně. Reforma nereflektuje skutečné
problémy škol a učitelská veřejnost ji téměř jistě nepřijme," dodává
brněnský pedagog.
Nakonec
Josef Strejc z Příbrami mluví o nutnosti přehodnocení známkování. "Kdyby
měl nový ministr dostatečnou odvahu, i když si to bohužel nemyslím, uvítal bych
zrušení tradičního známkování alespoň na prvním stupni. Moderní metody
hodnocení dávají větší smysl a dětem pomáhají bez zbytečného stresu,"
sdělil ředitel.



0 komentářů:
Okomentovat